Zestig procent van Belgische surfers actief op Facebook

Zestig procent van de Belgische internetgebruikers is actief op Facebook. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek van het marktonderzoeksbureau InSites Consulting. Facebook blijft de meest populaire social media site. LinkedIn (19 procent), Google+ (18 procent) en Twitter (12 procent) vervolledigen de top 4. Een tweede belangrijke conclusie is dat smartphones het gebruik van sociale media aanzienlijk stimuleert.

Mobiel internet stimuleert

In de meeste gevallen zijn mensen lid van Facebook én LinkedIn of Twitter. Uiteraard zijn er ook mensen die lid zijn van alledrie. Uit de studie blijkt ook dat mensen met een smartphone meer sociale media gebruiken dan zij die er geen bezitten. Mobiel internet brengt sociale media dus duidelijk in een stroomversnelling. Verder heeft het ook een positief effect op navigatie-applicaties en entertainment.

Pinterest en Instagram in opmars

Wereldwijd zijn 7 op de 10 internetgebruikers actief op sociale media en in totaal spreken we over meer dan 1,5 miljard personen. Bijna iedereen kent Facebook, Twitter is bekend bij 80% en Google+ bij 70%. Verder blijkt dat Pinterest en Instagram de rijzende sterren zijn. Ze stijgen sneller in Amerika, maar Europa is stilaan aan het bijbenen.

50% post comments over merken

Ander opmerkelijk nieuws: De helft van de sociale netwerkgebruikers post wel een content over een merk. Opvallend veel en in de meeste gevallen gaat het om positieve berichten. De inhoud van de comments gaat vooral over de ervaring met het product of de dienst.

Fans worden als ongeloofwaardig aangezien

Merken besteden de laatste tijd veel aandacht aan brand fans. Maar uit het onderzoek komt naar voren dat die niet als geloofwaardig worden ervaren. Medewerkers van een bedrijf scoren hier zelfs beter. De objectiviteit komt in het gedrang als je fan wordt.

7.800 respondenten uit 19 landen

Aan het onderzoek werkten maar liefst zo’n 7.800 personen mee uit 19 landen. InSites Consulting werkte samen met het vertaalbureau No Problem en het datasamplingbedrijf SSI. De respondenten waren allemaal internetgebruikers: ze vertoeven minstens een keer per maand online.

Executive Summary

Facebook wordt gevolgd door LinkedIn, Google+ en Twitter
Smartphones geven social media een boost

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *