Zelf een brand monitoring tool bouwen: lees wat gezegd wordt over uw bedrijf

AlertMet de explosieve groei van sociale media, wordt het steeds belangrijker om op de voet te volgen wat over u of uw bedrijf gezegd wordt. Hiervoor personeel inschakelen, kost tijd en geld. Twee dingen die niet in overvloed aanwezig zijn in de meeste bedrijven. Een alertcenter opzetten kan soelaas bieden. Een alert center of brand monitoring tool kan eigenlijk aanzien worden als een hedendaagse, uitgebreide RSS feed.

Een alert center als tool voor imagomanagement

Er zijn verschillende aanbieders van alerts. Bij de meeste kan je enkele (zoek)woorden en uiteraard je (bedrijfs)naam opgeven zodat wanneer er op sociale mediasites of andere sites over jouw of over de opgegeven woorden gesproken wordt, jij daarvan een verwittiging (alert) ontvangt en je indien nodig in communicatie kan treden. Voor veel bedrijven had het opzetten van een alert center hen van heel wat (imago)schade kunnen besparen. Denk maar aan de sociale campagne die Youp van ’t Hek voerde tegen de klantendienst van T-Mobile of de olielek in de Golf van Mexico en de uitermate slechte en vooral late reactie van BP. Of een voorbeeld van dichter bij huis: de problemen die Nick De Mey had met de abnormaal dure rekeningen die hij en zijn business partner ontvingen van Proximus en de daarop volgende frustraties door een zeer slechte klantenservice. Zij maakten een filmpje van hun problemen en voerde op Twitter campagne om een deftig antwoord van Proximus te krijgen, wat ze later ook ontvingen.

Bedrijven kunnen dus beter voorbereid zijn op zulke situaties en brand monitoring tools zijn één van de beste technieken om naar gebruikers van sociale media, en dus ook je klanten, te luisteren.

Google Alerts

Google is waarschijnlijk één van de betere bronnen om alerts van te ontvangen. Het nieuws en de informatie op Google is zeer uiteenlopend en aangezien Google alle webpagina’s indexeert, zal je ook zo goed als alles gezien hebben wat binnen jouw interesseveld valt. Het opzetten van Google Alerts is vrij makkelijk:

Ga naar http://www.google.be/alerts en voeg daar je zoektermen in waarvoor je alerts wilt ontvangen. Vervolgens kan je het type bron selecteren (nieuws, blogs, updates, discussies, video) en ook hoe vaak je alerts wilt ontvangen (zodra iets gebeurt, één keer per dag, één keer per week). Ten slotte duid je nog het gewenste volume (alleen de beste resultaten, alle resultaten) aan en kies je naar welk e-mailadres de alerts verstuurd moeten worden.

Van op de alertssite kan je ook een voorbeeld opvragen van een alert die (één van) de opgegeven zoekwoorden bevat en kan je de ingestelde alerts eenvoudig beheren.

Google_Alerts_Screenshot

Google biedt daarnaast ook Google Reader aan wat ook een zeer sterke en geprezen brand monitoring tool is.

Yahoo Pipes

Yahoo Pipes laat je toe om op een visuele manier diverse bronnen van informatie (bijvoorbeeld RSS) te verwerken, combineren, en filteren tot een nieuwe informatiebron. Op die manier blijf je op de hoogte van alles wat over jouw of je gekozen onderwerpen gezegd wordt. Het opzetten van Yahoo Pipes  wordt in het volgende filmpje gedetailleerd uitgelegd:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2pVxqgt5jTs&feature=related[/youtube]

Twitter TweetDeck

TweetDeck laat gebruikers toe hun feeds van Twitter, Facebook, LinkedIn, Google Buzz, Foursquare en MySpace op te delen in beheersbare delen informatie. Gebruikers kunnen het programma laten opdelen in kolommen die verschillende zaken tonen zoals bijvoorbeeld de tweets van vrienden. Bovendien kan je ook de mensen die je volgt, opdelen in groepen.

TweetDeck is iets persoonlijker dan de voorgaande maar verleent zich beter tot het opsporen van influencers en discussiestarters zodat je hen op de voet kan volgen, zien wat zij over jou zeggen en daar indien nodig op reageren.

Het opzetten van een TweetDeck verloopt ook vrij eenvoudig en wordt in het volgende filmpje uitgelegd:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=u–B92bvYis[/youtube]

Mediafunnel

Naast de voorgenoemde (gratis) brand monitoring tools, zijn er ook ontelbare derde partijen die zulke tools aanbieden. Mediafunnel is er daar één van. Mediafunnel wordt omschreven als makkelijk te gebruiken online sociale media management software die bedrijven de controle over hun sociale aanwezigheid geeft. Daarnaast maakt Mediafunnel het ook mogelijk om je merk te monitoren en te luisteren naar wat mensen over jouw product(en)/dienst(en) te zeggen hebben. Zo kan je klachten en negatieve berichten snel en makkelijk beantwoorden en positieve berichten extra in de kijker zetten. Bovendien kan je vanuit Mediafunnel ook berichten en content online plaatsen en zijn er verschillende niveau’s voorzien voor medewerkers: adminIstrators, bijdragers en uitgevers.

De voorgenoemde tools zijn ook perfect persoonlijk inzetbaar voor dingen die jou als persoon interesseren (het laatste nieuws over je favoriete voetbalclub, het laatste nieuwe recept voor desserts, nieuws over de nieuwste films, enzovoort). Mediafunnel is een eerder professionele tool die best in bedrijven gebruikt kan worden. Het volgende filmpje toont de mogelijkheden en applicaties die Mediafunnel biedt:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=61NB5WsLRyY&feature=player_embedded[/youtube]

Nu je brand monitoring tool(s) opgezet zijn, zal je in staat zijn om elk negatief bericht te counteren en ervoor te zorgen dat jouw bedrijf van alles op de hoogte is en dus geen imagoschade oploopt.

3 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *