Writer’s block? Een simpel idee voor sterke content!

#durftevragenEén van de doelen van SEO copywriting is gericht schrijven om een loyale groep van bezoekers op te bouwen. Bezoekers die willen terugkeren naar jouw site omdat je goede content aanbiedt. Maar dat is net het probleem. Welke content kan en moet je aanbieden zodat je bezoekers willen terugkeren naar je site? Uiteraard kan je dan een marktonderzoek gaan uitvoeren en gebruik maken van tools als de Keyword Tool van AdWords. Maar heb je ook al eens gedacht om het gewoon aan je bezoekers te vragen?

Content schrijven? Zoek het niet te ver!

Zonder er goed bij stil te staan, is het voor zowat elke blog site de beste manier om de meest geschikte content te schrijven. Simpelweg aan je bezoekers (en anderen) vragen wat voor content ze te lezen willen krijgen en welke specifieke dingen ervoor zorgt dat ze terugkeren naar je site. Velen hebben hier al onderzoek naar uitgevoerd en je hebt ook verschillende tools zoals de Website Optimizer van Google om te testen op welke combinaties van content en lay-out je bezoekers het beste reageren. Maar dan sla je eigenlijk de meest voor de hand liggende en makkelijke stap over: een enquête opstellen waarin je vraagt aan bezoekers welke content hen doet terugkeren naar je site.

User-generated content en crowdsourcing

Je kan het eigenlijk een beetje vergelijken met user-generated content en crowdsourcing. Hoewel je zelf de content genereert, maak je gebruik van de ‘crowd’ en je bezoekers (of gebruikers). Je hebt je bezoekers nodig en zoals Rand Fishkin (@RandFish) van SEOMOZ het zegt “niemand weet beter wat zoekers willen dan de zoekers zelf”. En dat lijkt ons niet meer dan logisch.

enquete_content_schrijvenStart dus vandaag nog met aan je bezoekers te vragen wat voor content ze graag te lezen krijgen. Uit een klein onderzoek van MarketingProfs blijkt dat te veel content voor te veel mensen of te weinig content voor te weinig mensen het slechtst werkt. Ofwel is er teveel verscheidenheid tussen de verschillende blog posts en onderwerpen waardoor men je site misschien wel bezoekt maar wellicht niet terugkeert. Ofwel biedt je te weinig content aan voor een te kleine groep mensen (niche blog) waardoor je slechts een beperkt aantal loyale bezoekers aantrekt.

Een gezonde mix van verschillende onderwerpen die gericht zijn op een bepaalde groep mensen is dus de beste manier om een loyaal bezoekersbestand op te bouwen. Je kan – tenzij je een nieuwssite bent – onmogelijk content produceren voor elke mogelijke doelgroep. Kies dus die doelgroep waar je het de hoogste ROI zal behalen en schrijf voor die specifieke groep content.

Sterke onderwerpen voor sterke content

Door vervolgens aan je bezoekers (of klanten, fans, volgers, …) te vragen welke specifieke onderwerpen ze graag behandeld zouden zien, kan je een overzichtelijke lijst samenstellen en categorieën opstellen. Op die manier kan je op een overzichtelijke manier sterke en vooral gerichte content gaan publiceren. Een ander, misschien nog makkelijkere, manier, is gebruik maken van een FAQ of mensen de mogelijkheid geven om te reageren op je content. Daar haal je wellicht verschillende interessante onderwerpen uit die je nog niet, of nog niet genoeg besproken hebt.

Vraag daarnaast ook hoe ze naar content zoeken. Welke  ze gebruiken, wat hen het meest aanspreekt op de SERP’s (wat betreft titel, beschrijving, …) en wat ervoor zorgt dat ze net niet op een resultaat klikken. Zo verzeker jezelf er niet alleen van dat je gerichte content schrijft maar ook dat die content gevonden zal worden door de mensen waarvan je wilt dat ze je site vinden. Wie niet gevonden wordt, bestaat eigenlijk niet dus het gebruik van de juiste keywords is onontbeerlijk in het creëren van sterke en gerichte content.

Vergeet vooral de social media niet!

Gebruik social media om buzz te creëren rond je enquête, om vragen de wereld in te sturen, om inspiratie op te doen en om zo ook nieuwe bezoekers aan te trekken.

Als je antwoorden begint te ontvangen op je vragen (of enquête) moet je ook duidelijk communiceren dat je de vragen behandelt of dat je de resultaten van de enquête aan het verwerken bent in de vorm van nieuwe content. Op die manier houdt je de enquête levendig en zullen mensen meer geneigd zijn je site te bezoeken om te kijken wat je met hun input gedaan hebt. Het zal bij sommigen zelfs hun ego strelen om te zien dat je hun woorden of input gebruikt hebt.

Zoek ook ‘partners’ die je enquête mee willen promoten. Tweeps en Facebookers met veel volgers of fans zijn de beste partners om zoveel mogelijk awareness te creëren rond je enquête. Maar gebruik ook andere kanalen zoals LinkedIn. De kans dat je bericht daar gelezen wordt is net iets groter dan op Twitter of op Facebook waar het toch al snel zal verdwijnen in de massa van berichten. Het hangt er uiteraard ook vanaf wat voor blog site je hebt. Wanneer je een B2C-blog hebt, kies je wellicht beter voor Facebook, Twitter, Hyves, etc., terwijl je voor een B2B-blog beter LinkedIn gebruikt.

En zo makkelijk kan het dus zijn! Door enerzijds in te spelen op trends op de markt – die je via verschillende kanalen zoals Google Trends, Google Insights maar ook social media (bv. trending topics) kan achterhalen – en door anderzijds te schrijven wat mensen willen lezen door ze het simpelweg te vragen, zal je steeds unieke, sterke en vooral gerichte content kunnen aanbieden. Combineer dat met een waterdicht zoekwoorden onderzoek en je bent vertrokken!

O ja, zijn er nog dingen die jullie graag besproken zouden zien op onze blog? Laat het ons dan zeker weten! Of zoals ze het op Twitter zeggen: “Durf te vragen!”

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *