Waarom Snapchat verre van de heilige graal is

Snapchat

Zit jouw onderneming nog niet op Snapchat? Dan loop je hopeloos achter en zal je bereik op sociale media snel slinken, orakelen marketinggoeroes. Maar klopt dat wel? Is een app die in hoofdzaak ontworpen werd voor balorige tieners ook het paradijs voor marketeers? Nu de eerste hoerastorm wat gaan liggen is, achten we de tijd rijp voor enkele bedenkingen.

Voor wie het afgelopen jaar op AltaVista heeft doorgebracht, overlopen we nog even de troeven van dit razend populaire kanaal. Snapchat is een applicatie waarmee je foto’s of filmpjes naar je vrienden stuurt, waarna die – eenmaal bekeken – weer verdwijnen. Met het zogeheten ‘Mijn verhaal’ maak je één of meerdere snaps publiek voor al je volgers.

Tieners vinden Snapchat waanzinnig leuk, en dat begrijpen we best. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook zitten hun (groot)ouders niet mee te neuzen, en de app is met opzet rommelig opgebouwd. De originele filters – iedereen kent de ‘face swap’ intussen – maken het compleet. Saaie of lelijke foto? Dat maakt weinig uit. Het beeld is toch meteen weer verdwenen. Bovendien kun je op Snapchat niet liken of sharen, waardoor jongeren veel minder sociale druk voelen. Het gaat er allemaal een stuk persoonlijker en spontaner aan toe dan bijvoorbeeld op Instagram.

Volgens het marktonderzoeksbureau eMarketer zal Snapchat eind dit jaar 58,6 miljoen actieve gebruikers tellen in de VS.

Click to tweet!

Volgens het marktonderzoeksbureau eMarketer zal Snapchat eind dit jaar 58,6 miljoen actieve gebruikers tellen in de VS. Daarmee zal de toepassing groter zijn dan Twitter, dat het jaar zal afsluiten met 56,8 miljoen actieve gebruikers. Pinterest moet vrede nemen met 54,6 miljoen actieve gebruikers.

StuBru achterna

De voordelen van Snapchat voor marketeers lijken voor de hand te liggen. Met zo’n grote schare gebruikers is je bereik op het eerste gezicht verzekerd. Een mooi voorbeeld van succesvolle Snapchat-marketing is de account van radiozender Studio Brussel. Elke week is de StuBru-Snapchat in handen van een andere presentator, en die aanpak werkt. Intussen volgen meer dan 50.000 fans de hippe snaps op de voet. Studio Brussel is dan ook in de eerste plaats een jongerenzender en deelt dus dezelfde doelgroep als Snapchat.

Ook andere merken die mikken op een jong publiek dat zich in de eerste plaats wil vermaken, doen hun voordeel op Snapchat. Op voorwaarde dat je het goed aanpakt, natuurlijk. Net als op andere kanalen moeten je snaps interessant en/of vermakelijk zijn voor je volgers. Naast jongelingen vind je onder hen ook veel nieuwsfanaten. Het kanaal leent zich namelijk uitstekend voor liveberichtgeving en verslaggeving rond grote evenementen zoals het EK Voetbal of de Amerikaanse verkiezingsstrijd. ‘News addicts’ vinden hun weg naar elk kanaal dat hun relevant en actueel nieuws voorschotelt.

Dé troef van Snapchat is dat je een persoonlijke band opbouwt met je volgers, en die is goud waard in een marketingwereld waarin alles draait rond engagement en interactie.

B2B: iets minder epic

We zouden nu kunnen schrijven dat Snapchat ook voor B2B-marketing de heilige graal is en daarmee veel likes scoren. Want marketing moet toch in de eerste plaats hip zijn, niet? De eerlijkheid gebiedt ons om dat niet te doen. Succesvolle (online) marketing is in de eerste plaats afgestemd op je doelpubliek, en dat zit in de meeste B2B-middens – voorlopig althans –niet op Snapchat.

Wie op Snapchat zit, blijft veelal op Snapchat en ‘zapt’ niet weg naar bijvoorbeeld de browser. Het kanaal is dus geen goede traffic driver naar de website van je onderneming.

Click to tweet!

In de B2B-wereld heb je er weinig aan om snel geschoten filmpjes of foto’s vanop de werkvloer te delen. Misschien dat werknemers en partners dat nog wel appreciëren, maar veel klanten zitten er niet op te wachten. Tenzij … Snapchat zijn jonge imago van zich afwerpt, en evolueert naar een professioneel beeldkanaal, waar corporate beelden wél thuishoren.

Nóg een aantal nadelen voor B2B-marketeers:

  • Adverteren op Snapchat is bijzonder duur. Het startbudget loopt al gauw op tot 50.000 euro.
  • Wie op Snapchat zit, blijft veelal op Snapchat en ‘zapt’ niet weg naar bijvoorbeeld de browser. Het kanaal is dus geen goede traffic driver naar de website van je onderneming.
  • Het effect van Snapchat is bijna niet te meten.

Snapchat niet afschrijven

Veel van bovenstaande beweringen zijn onder voorbehoud. Snapchat is namelijk een snel evoluerend kanaal. Terwijl het begon als een relatief simpel sociaal medium, biedt het nu almaar meer functies aan. De mogelijkheden voor gebruikers en marketeers zullen in de toekomst wellicht alleen maar toenemen. We schrijven Snapchat dus zeker niet af, maar wachten – ongeduldig – af.

Executive Summary

Snapchat is vooral geschikt voor bedrijven en merken die mikken op jongeren en een nichepubliek zoals nieuwsfanaten. B2B-marketeers laten het kanaal – voorlopig – beter links liggen. Daarvoor zijn de mogelijkheden en de toegevoegde waarde te beperkt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *