Unpublished page posts: target het juiste publiek op Facebook!

qm-facebook-unpublished-post

Met de nieuwe Facebook-functie “unpublished page posts” kunnen adverteerders nog beter bepalen wie hun gepromote posts te zien krijgt. Lees meer over het nut van dit type gepromote berichten en ontdek welke berichten je het beste in de spotlights zet!

Hoe gaat het in zijn werk?

Het promoten van posts ging vroeger als volgt in zijn werk. Eerst postte je een statusupdate, foto op video op je pagina. Een deel van je volgers kregen die te zien in hun nieuwsoverzicht. Als je ervoor koos om de post te promoten, kregen nog meer mensen je update te zien.

In sommige gevallen kan het voor bedrijven echter nuttig zijn om bepaalde posts alleen aan bepaalde doelgroepen te tonen. Tot voor kort leverde dat problemen op. Omdat je een post eerst moest publiceren alvorens je hem kon promoten, konden ook mensen die niet tot die welbepaalde doelgroep behoren, je update in hun nieuwsoverzicht te zien krijgen.

Video’s zijn op Facebook 10 keer populairder dan links, foto’s zijn 5 keer populairder. Toch posten de meeste bedrijven links.

Betere targeting dankzij unpublished page posts

De unpublished page posts van Facebook vormen een oplossing voor dit probleem. Het is nu mogelijk om een post samen te stellen en die te promoten bij een welbepaald doelpubliek, zonder die in je news feed te laten verschijnen. Op die manier kunnen alleen de mensen die jij specifiek getarget hebt, je gepromoot bericht zien. De update verschijnt dus niet op je nieuwsoverzicht. Hij is alleen zichtbaar voor de mensen die jij gekozen hebt. Deze ‘ongepubliceerde posts’ zijn een zeer interessante uitbreiding op de bestaande targetingmogelijkheden. Het is traditioneel moeilijk om boodschappen op sociale media gericht te targeten, maar op Facebook komt daar dus alvast verandering in. Dat is nodig, want segmentatie is van groot belang. Op andere sociale media zoals LinkedIn is dit nog niet mogelijk.

Deze unpublished page posts zijn een uitbreiding van de functionaliteiten van promoted posts. Dit zijn berichten op je tijdlijn die je voor een kleine prijs promoot. Dat houdt in dat meer fans en hun vrienden je bericht te zien zullen krijgen. Merk op dat dit niet hetzelfde is als Facebook-advertenties. Die kan je ook aan niet-fans laten zien, maar ze zijn duurder.

Wat is het nut van ongepubliceerde berichten op Facebook?

Een andere manier om unpublished page posts te gebruiken, is het uitvoeren van tests. Door je altijd specifiek op een klein deel van je doelpubliek te richten, kan je immers verschillende creatieve opties uitproberen zonder al je fans te overrompelen met verschillende tests. De ongepubliceerde posts tellen niet mee bij “praten hierover”.

‘Ongepubliceerde posts’ zorgen voor véél betere targeting-mogelijkheden op Facebook

Er zijn verschillende types ongepubliceerde posts mogelijk:

  • Statusupdates.
  • Foto’s.
  • Links.
  • Video’s.
  • Aanbiedingen.

Welk type post werkt het beste?

Onderstaande infographic van Pandemic Labs maakt duidelijk dat wat bedrijven het vaakst posten op Facebook, helemaal niet overeenkomt met wat mensen leuk vinden. Zo worden er voornamelijk links gedeeld, wat niet zo’n goed idee is. Foto’s zijn immers vijf keer populairder dan links, video’s zelfs tien keer. Wil je toch graag links delen? Combineer dan een link met een foto of video!

Infographic: wat bedrijven posten op Facebook vs wat gebruikers leuk vinden

Executive Summary

Dankzij de functie ‘unpublished page posts’ heb je nu nog meer controle over wie je betaalde statusupdates op Facebook te zien krijgt. Terwijl je vroeger een post eerst voor iedereen moest zichtbaar maken alvorens je hem kon promoten, zijn de targetingmogelijkheden nu gevoelig uitgebreid en verbeterd. We vertellen je meteen ook welk type Facebook posts het beste scoort bij jouw fans!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *