Tumblr voor online marketeers?

Onlangs heeft het blogplatform Tumblr de grens van 10 miljard posts overschreden. Het genereert momenteel zelfs meer pageviews per maand dan Wikipedia, en dit slechts met een tiende van het bezoek. No wonder dat nu ook Obama op Tumblr zit. Het kan in ieder geval zorgen voor een grotere visibiliteit. Maar hoe zit het met marketeers? Moeten zij ook het pad der micro-blogging bewandelen?

Het aantal Belgische bedrijven dat aanwezig is op Tumblr is op een hand te tellen. VTM Nieuws heeft een mooie Tumblr account en ook Elle België doet een poging, maar over het algemeen schuwen de Belgen het platform.


Voordelen Tumblr

De laatste jaren is Tumblr uitgegroeid tot een vaste waarde binnen de online (blog) wereld. Het is een micro-blogging tool waarmee men eenvoudig tekst, foto’s en links kan plaatsen, zonder dat je kennis moet hebben van CMS systemen. Het is gemakkelijk op te zetten en eenvoudig te gebruiken.

Tumblr wordt gebruikt door specifieke sectoren waaronder mode, kunst en media. Hiervoor is het een perfect kanaal: foto’s delen, quotes citeren, … Kijken en inspireren, dat is waar het allemaal om draait. Het is een van de beste platformen om aan content curation te doen. Bedrijven kunnen hun formele en informatieve websites of blogs eventueel aanvullen met een creatieve Tumblr.

Bovendien is dit ook weer een extra kanaal waarmee bedrijven bezoekers naar hun website kunnen lokken. Dit kan door simpelweg een link toe te voegen aan blogposts.

Nadelen Tumblr

Daarentegen is het niet geschikt voor alle bedrijven. Voor fashion retailers en opiniemakers zijn hier ongetwijfeld mogelijkheden, maar voor B2B IT bedrijven lijkt het mij toch eerder af te wijzen. Zulke bedrijven kunnen misschien wel een WordPress blog combineren met een Tumblr account. Op Tumblr kan men communiceren met foto’s en video’s, terwijl men een WordPress account kan gebruiken voor meer formele content.

Je hebt bovendien heel wat minder mogelijkheden dan bij WordPress of Drupal. Wanneer je enige kennis hebt over html dat kan je de Tumblr themes wel aanpassen, maar niet zo doorgedreven als bij andere cms systemen.

Je kan een eigen domeinnaam koppelen aan een tumblr account, maar dat is een geen gemakkelijke operatie. Ook kan je Tumblr niet onderbrengen bij een eigen gekozen host. Dit kan bij WordPress wel.

Tumblr en SEO?

Tumblr en SEO zijn nooit echt beste maatjes geweest. Zie jij veel Tumblr blogs opduiken in Google? Zoals reeds aangehaald biedt het minder mogelijkheden dan WordPress om gevonden te worden in de zoekmachines. Men kan wel de  html code van de artikels aanpassen zoals page titles en een metadesription toevoegen aan de code of de url van het artikel veranderen (in de balk rechts naar het artikel), maar toch heb je hier niet veel vrijheid.

Bij Tumblr ligt de focus op content curation: het herwerken van bestaande content. Sharen en resharen staan dus centraal. Dit biedt wel een meerwaarde op SEO vlak. Des meer ‘social’ een bedrijf is, des te beter het scoort.

Conclusie

Tumblr is geen prioriteit voor online marketeers. Toch kan het zeker en vast een meerwaarde bieden voor de meer creatieve branches of voor bedrijven die ook wat meer informele content willen verspreiden. Het is snel en gemakkelijk om te gebruiken. Kennis van CMS systemen is hier overbodig. Wil je scoren op SEO-vlak, dan zijn er echter andere technieken of platformen die eerder in aanmerking komen.

 

11 Comments

  1. Bram

    9 months ago

    Dit artikel is zeer onzorgvuldig. Over de kern (Tumblr en SEO) kan ik me niet uitspreken, en in de conclusie kan ik me vinden, maar een aantal feiten klopt gewoon niet.

    Op een Tumblr-pagina kan je al je posts ook automatisch naar je facebook-pagina posten, en kiezen of je ineens ook een bericht tweet met aangepaste boodschap.

    Het linken van mijn Tumblr-account aan een URL lukte me toch zonder al te veel IT-kennis en aan elke post kan je ook standaard Meta-tags toevoegen.

    Hoe het met SEO zit: geen idee, maar je kan ook relatief vlot Google analytics aan je account koppelen. En als je dit doet, zal Google jouw posts wel nauwgezet in het oog houden om in hun rankings te steken.

  2. sarah

    9 months ago

    Dag Bram

    Bedankt voor je reactie.

    In verband met de share-mogelijkheden zat ik inderdaad fout. Ik pas dit dan ook aan.

    Over de andere zaken bestaat discussie. Voor velen is het toch niet zo gemakkelijk om een eigen URL te koppelen aan de Tumblr-account.

    Je kan inderdaad Google Analytics koppelen aan Tumblr, maar dit zal er niet voor zorgen dat je beter of slechter scoort in de zoekresultaten. Google heeft zo gewoon weet van je site.

    De tags die je standaard kan toevoegen aan een Tumblr artikel zijn geen meta-tags. Meta-tags zijn onzichtbaar voor gebruikers en worden enkel door de zoekmachines gebruikt.

    Groetjes

    Sarah




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *