Onlyhumans

Foto's delenFoto’sSnapchatMeer topics Snapchat cijfersSnapchat vs facebookSocial MediaSociale netwerken

22.11.2013 - Social

Steekt Snapchat Facebook echt voorbij?

Snapchat is hot. Deze sociale applicatie om foto’s te delen blijft maar groeien. Onlangs sloeg Snapchat zelfs een overnamebod van Facebook van 3 miljard dollar af. Mainstream media berichtten onlangs dat er meer foto’s per dag gedeeld worden op Snapchat dan op Facebook. Maar klopt dat wel?

Snapchat, wat is dat?

Snapchat is een heel populaire sociale foto-applicatie, vooral onder jongeren. Met Snapchat is het mogelijk om een foto te nemen of een video op te nemen en deze naar vrienden te versturen. Speciaal aan Snapchat is het feit dat de foto zichzelf vernietigt na minimum 1 en maximum 10 seconden.

De applicatie bestaat nog maar 2 jaar en kent een heel sterke groei. In juni werden er volgens Snapchat zelf 200 miljoen snaps (foto’s of video’s) gedeeld. Nu is dit aantal al verdubbeld tot 400 miljoen snaps per dag.

Foto’s en video’s op Facebook vs Snapchat

Op Facebook worden elke dag gemiddeld 350 miljoen foto’s geplaatst. Heeft Snapchat Facebook dan voorbijgestoken? Niet helemaal. Het cijfer van Facebook gaat immers alleen over de foto’s die gepost werden op het sociale netwerk, niet over de video’s. Bovendien is Facebook ook eigenaar van de populaire foto-applicatie Instagram. Op Instagram – het sociale netwerk dat vooral bekend raakte door de vele hippe filters die je op je foto’s kan toepassen – worden dagelijks zo’n 55 miljoen foto’s gedeeld. Bovendien worden snaps op Snapchat die naar meerdere gebruikers gestuurd worden, allemaal als aparte upload geteld. Als je weet dat ongeveer 12% van alle foto’s op Snapchat naar meerdere gebruikers gestuurd worden, gaat het toch over een significant cijfer.

Als we alles bij elkaar optellen worden er dagelijks nog altijd meer foto’s en video’s gepost op Facebook (en partner Instagram) dan op Snapchat. Toch valt de steile opmars van Snapchat niet te ontkennen. Dat beseft ook Facebook, want zij boden onlangs nog een bedrag van 3 miljard dollar voor Snapchat. Evan Spiegel, de jonge CEO van Snapchat, sloeg dat aanbod echter af omdat hij gelooft dat de populariteit, en dus de waarde van Snapchat alleen nog maar zal stijgen. Het lijkt er voorlopig op dat hij gelijk heeft.

Snapchat voor social media marketing?

Moeten we nu allemaal Facebook ads vergeten en volop Snapchat gebruiken voor onze social media marketing? Dat is waarschijnlijk niet zo’n goed idee. Zeker in België, waar Snapchat nog niet zo hard is doorgebroken als in de Verenigde Staten, blijft Facebook een van de populairste sociale netwerken, en zeker een goed platform om je social media marketing op te richten. Dat neemt echter niet weg dat experimenteren met Snapchat zeker interessant kan zijn!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans