Social networking pionier lanceert nieuw netwerk voor de rijken

Een nieuweling onder de social media zon. Volgende week, op 28 augustus, wordt een nieuw sociaal netwerk officieel gelanceerd. De naam van het netwerk luidt Best Of All Worlds, en wordt opgericht door Erik Wachtmeister. De man is afkomstig uit Zweden en zoon van een graaf en gravin. Zoals je dan al kan vermoeden wordt het een netwerk voor de jetset.

Reactie op Facebook

Wachtmeister creëerde Best Of All Worlds als een reactie op de bestaande sociale netwerken van vandaag, zoals Facebook. Volgens Wachtmeister gaat Facebook vooral over ijdelheid en informatie uit het verleden. Hij ziet als gebruiker weinig nut in het gebruik van Facebook.

Best Of All Worlds richt zich dan ook vooral op het bevorderen van het nut dat online sociale contacten kunnen hebben voor de gebruikers, en zegt dus dat zijn netwerk vooral gericht zal zijn op het vandaag en het morgen. Zo wil hij dat gebruikers op zijn netwerk ondermeer uitgebreide city guides kunnen terugvinden, geschreven door de gebruikers zelf. Dit zou andere leden informatie moeten geven over de places-to-be, bars, restaurants en dergelijke, in grote steden overal ter wereld.

Exclusiviteit

Eén van de manieren waarop Wachtmeister dit probeert te bewerkstelligen, is door het netwerk exclusief te maken. Dit wil zeggen dat je enkel lid mag worden via een uitnodiging. Hierdoor zal het netwerk volgens Wachtmeister intiemer zijn, en daarom ook betrouwbaarder. Wachtmeister stuurde al 5.000 uitnodigen naar welgestelden op deze aarde, mensen met vele contacten, en gebruikt deze 5.000 mensen als het ware als zaadjes die zich uitzaaien naar andere welgestelden. Volgens Wachtmeister hebben de 5.000 oorspronkelijke uitnodigingen zich ondertussen al verviervoudigd.

Om de intimiteit en betrouwbaarheid tussen de gebruikers nog meer te bevorderen laat Best Of All Worlds toe om te switchen tussen verschillende modi. Wanneer je inlogt, kan je kiezen uit privé, professioneel, familie, sociaal en party. Op die manier kan je gebruikers onderverdelen in de juiste mode. Het idee met de Google+ circles is hier dus niet veraf. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar leuke adressen om een toffe avond te beleven, dan log je in onder de modus party. Zoek je eerder professionele zielsverwanten, dan log je in onder professioneel. Dit zou het nut van het sociale netwerk voor de gebruikers moeten verhogen.

Adverteren mogelijk

Verkopers van kaviaar, jachten en andere luxeproducten vragen zich waarschijnlijk af of er geadverteerd kan worden op Best Of All Worlds. En jawel, het netwerk biedt inderdaad de mogelijkheid aan third-party adverteerders om bannering te tonen.

aSmallWorld

Erik Wachtmeister is trouwens niet aan zijn proefstuk toe. Twee jaar voor Facebook opgericht werd, had hij al een sociaal netwerk opgestart, wat ook exclusief voor de rijken der aarde voorbehouden is. Dat netwerk, aSmallWorld, kreeg toen bijnamen als Snobster en MySpace for Millionaires (wat je meteen een idee geeft over het tijdperk waarover we spreken). In 2009 verliet hij echter aSmallWorld, om nu de bikkelharde concurrentie aan te gaan met zijn eigen geesteskind. Wachtmeister wil met Best Of All Worlds naar eigen zeggen een meer verfijnde versie maken van aSmallWorld. Een eerste conflict tussen beide snobnetwerken vond vorige maand al plaats, toen beiden “toevallig” hun mobiele app lanceerden op dezelfde dag. We voelen alvast aan dat u even benieuwd bent als ons hoe dit zal aflopen.

Executive Summary

Best Of All Worlds
De oprichter van aSmallWorld richt met Best Of All Worlds een nieuw sociaal netwerk op, gericht op de rijken.
Meer nut voor gebruikers
Met dit netwerk wil hij meer nut voor gebruikers creëren als gevolg van sociale contacten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *