Social media tips nadat Facebook 50 miljard waard is geworden

sociale netwerken

sociale netwerkenFacebook wordt dmv de laatste investeringsronde gewaardeerd op 50 miljard dollar. De aanwezigheid of het grijpen van de marketing kansen via sociale netwerken is anno 2011 een must. Search & social kunnen niet langer los van elkaar gezien worden, zeker nu Matt Cutts bevestigd heeft dat sociale data opgenomen wordt in de zoekresultaten. Niet alleen in de real time search maar ook in de ‘gewone’ zoekresultaten. En als je het over Search & Social hebt, kan je even goed ook ineens het woord content in de mond nemen. De volgende tips zullen dus meer dan welkom zijn. Listen up and take note!

De juiste vrienden verdienen is initieel belangrijker dan directe verkoop

De eerste fout die marketeers maken wanneer ze zich op sociale netwerken begeven, is dat ze alleen maar sales voor ogen hebben. Ze willen in eerste plaats geld verdienen, terwijl je in eerste plaatsen vrienden/fans zou moeten maken. Je moet Facebook fans en Facebook likes, Twitter followers, LinkedIn contacten bekomen: contact leggen met gelijkgestemden, die je gerust ook doelgroepen kan noemen. Als je je volgers commerciële berichten (lees advertenties) gaat opdringen, voelt dat voor hen aan als spam en zullen ze je links laten liggen.

Een goede stelregel, wanneer het gaat over sociale netwerken, is om eerst sociaal te zijn en in tweede (3e of 4e) instantie pas commercieel te zijn. Je moet willen delen en servicen in plaats van het harde “verkopen”. Je volgers zullen, als je het waard bent, je beste verkopers worden. Concentreer je je daarentegen uitsluitend op (al dan niet social) sales, dan zullen er veel meer fans en bezoekers komen dan wanneer je puur op het commerciële uit bent. Ook in social media zijn er verschillende stadia te volgen.

Tijd om te socialiseren, om virtueel te netwerken!

Zoals de eerste tip al aangaf, moet je tijd spenderen aan het socialiseren. Veel marketeers slagen deze stap over om meteen te gaan adverteren. Maar hoe kan je nu iets verkopen zonder dat mensen je kennen en vertrouwen? Tenzij je product of dienst levensveranderend is, zullen gebruikers van sociale media je links laten liggen als je alleen bezig bent met adverteren en verkopen. Het is belangrijker om een fanbase op te bouwen. Sociale media dienen om sociale netwerken op te bouwen. Gebruik ze daar dan ook voor! Socialiseer met vrienden, fans en volgers. Raak bevriend met hen. Want zeg nu zelf: wie zou jij meer vertrouwen? Je vrienden, familie en collega’s? Of een marketeer die je zo net hebt leren kennen en die je iets tracht aan te smeren?

Als jij je bedrijf in die rol van helpende expert kan plaatsen door te socialiseren met je vrienden en fans, zal je niet langer aanzien worden als die lastige marketeer die mensen iets tracht aan te smeren maar als een helpende hand die ze kunnen vertrouwen. Daarom is het belangrijk om op regelmatige basis je sociale netwerken te voeden door je kennis, ervaringen en nuttige informatie te delen. Ten slotte is er ook een verschil tussen een product of dienst aan te bevelen en het opdringen van een product of dienst. Verkoop je producten daarom niet maar tracht ze aan te bieden als een oplossing voor een probleem.

Facebook Marketing

Facebook Marketing kan op verschillende manieren gebeuren. De meest gebruikte en ook de makkelijkste manier is om simpelweg een fanpagina op te zetten. Mensen die dan op de like-button klikken op je site, volgen automatisch je updates. Om mensen je te doen volgen, moet je ze ook iets interessants bieden. Ze moeten er iets uit kunnen halen, anders zullen ze je niet volgen. Een strategisch plan opstellen is zeker en vast geen overbodige luxe: goede intenties zijn er te over, maar ook hier geldt dat volhouden belangrijker is dan starten. Een plan waarin beschreven staat wat wanneer gepubliceerd zal worden en waarom. Bedenk ook bij jezelf wat je wilt bereiken met je Facebook profiel. Meer klanten? Meer bezoekers op je website? Meer verkopen … Laat het een onderdeel zijn van je marketing kalender.

Zorg voor een mooie, branded fanpagina en hou deze up to date! Post regelmatig nieuwe blogposts, deel video’s en indien gepast: schrijf wedstrijden uit, deel geschenken uit, … Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je bezoekers je pagina opnieuw willen bezoeken. Verwijs ze eventueel ook naar je website en andere sociale netwerken. Zorg ervoor dat je gewilde informatie deelt of dat je wedstrijden uitschrijft die meer volk naar je pagina trekken. Als je weinig inspiratie hebt, kan je altijd de mosterd bij de andere bedrijven op de markt halen. Bekijk wat zij doen op hun pagina’s, misschien bedenk je zo wel prachtige acties en sterke content.

Let wel: een vaak gemaakte fout is te denken dat de boodschappen en inhoud die je wil delen, uniek en van jezelf moeten zijn. Is het dan fout dat deze blog zou berichten over de waarde van Facebook indien 100 andere sites dit ook doen?

Deel content die gewild is

Zoals hierboven gezegd is en blijft het enorm belangrijk om informatie te delen die gewild is. Sterke content op een regelmatige basis (gratis of tegen inschrijving) delen met je vrienden en fans heeft twee voordelen:

  • Mensen krijgen graag gratis informatie en dingen en ze zullen jouw bedrijf dus ‘leuk’ gaan vinden
  • Bovendien toont sterke content aan dat je de expert bent binnen jouw niche markt, want je weet waarover je praat

Het zwakke punt van sociale media is meteen ook hun sterke punt, als je weet hoe het te gebruiken natuurlijk. Aangezien het vluchtige karakter van sociale media wordt het soms moeilijk om langere artikels, e-books, white papers, e.d. volledig te publiceren op de verschillende sociale netwerken. Denk maar aan Twitter, waar je beperkt bent tot 140 karakters. Dat is in se een zwak punt, maar wanneer je een pakkende call to action op je sociale profielen plaatst die mensen uitnodigt door te klikken naar je site, wordt dat zwak punt een sterk punt. Ten eerste zullen je Twitter followers, vrienden en fans je bericht delen met hun vrienden omdat het informatie is die ze per slot van rekening wíllen delen. Daardoor creëer je meer zichtbaarheid en ten tweede krijg je zo meer bezoekers op je website en kunnen je vrienden je nog beter leren kennen.

Bovendien worden Facebook likes steeds belangrijker, sommigen zeggen zelfs dat ze even belangrijk gaan worden als links. Hoe meer Facebook likes hoe beter dus? Neen. Ook hier moet je trachten om likes te verzamelen van bronnen met een bepaalde autoriteit, net als bij link building.

Advertenties vs. Content

Wanneer je sociale netwerken gebruikt om je producten en diensten te promoten, moet je trachten de kerk in het midden te houden. Hiermee willen we zeggen dat je er een gezonde regelmaat op moet nahouden op vlak van het delen van advertenties en het delen van content. Dit hangt af van markt tot markt en zelfs van niche tot niche en uiteraard ook van het soort doelgroep je hebt.

Een goede stelregel is één advertentie per 5 artikels dat je deelt. Wanneer je 5 x content deelt die gewild is en dan 1x een advertentie deelt met marketingdoeleinden, zullen je volgers en vrienden dat niet als hinderlijk of als spam ervaren. Met een 5:1 regel toon je je volgers dat je niet uit bent op verkopen maar dat je in eerste instantie informatie wil delen. Ze zullen bijgevolg ook meer aandacht schenken aan je advertentie. Zoals eerder gezegd: overdaad schaadt. Te veel advertenties komen over als spam en zal er voor zorgen dat je steeds minder fans hebt.

Twitter Marketing

Twitter Marketing is op zich vrij eenvoudig hoewel, zoals eerder gezegd, je berichten beperkt zijn tot 140 karakters. Je moet dus in staat zijn om je boodschap in 140 tekens te omvatten, met die boodschap de interesse van je Twitter followers te prikkelen zodat ze ook op je bericht klikken en liefst ook nog retweeten. Twitter is naast een sterk marketing kanaal ook een goede brand monitoring tool. Tracht om de berichten van je followers op de voet te volgen en daarop te antwoorden wanneer mogelijk. Twitter is bovendien ook drempelverlagend aangezien consumenten nu de mogelijkheid hebben om rechtstreeks in gesprek te treden met bedrijven.

Bedrijven moeten dus dringend gaan beseffen dat communicatie niet langer éénzijdig maar tweezijdig is. Nieuws verspreid zich tegenwoordig nog sneller en het is dus van groot belang om alles wat over jouw bedrijf gezegd wordt op de voet te volgen. Met je followers in gesprek treden is enerzijds goed om een vriendschap met ze op te bouwen. Maar anderzijds kan het ook je zichtbaarheid vergroten aangezien ze met één klik jouw bericht makkelijk kunnen verspreiden (retweeten) onder hun vrienden. Twitter is dus een uitstekend kanaal om een breder publiek te bereiken, om er mee in gesprek te treden en om er vriendschappen mee op te bouwen.

Sociale netwerken kunnen, indien goed gebruikt, een sterke meerwaarde betekenen voor je bedrijf. Maar je kan ze ook op een verkeerde manier gebruiken waardoor het je helemaal niets oplevert of het je bedrijf zelfs schade toebrengt. De mogelijkheden van sociale media en sociale netwerken zijn ontelbaar maar hierboven hebben we toch al enkele van de sterkere social media tactieken opgesomd. Hoewel sociale media in feite kosteloos zijn, kost het toch veel tijd om van je sociale netwerken een succes te maken. En als je er voor gaat, spendeer er dus voldoende tijd aan om waardevolle relaties op te bouwen via sociale netwerken. Wat je ook doet, tracht het goed te doen! Want er is niets zo jammer als een community opbouwen, die je nadien in kou laat staan of in de steek laat. Succes ermee!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *