Social media schandalen voorkomen in 4 stappen

social media schandalen

social media schandaalConsumenten hebben dankzij social media allemaal een spreekwoordelijke luidspreker waarmee ze hun mening over je merk de wereld kunnen insturen. Best een beangstigende gedachte. Het betekent vooral dat bedrijven meer dan ooit proactief hun producten en merken moeten beschermen. Door klachten en opmerkingen vroegtijdig op te sporen, hoeft een ergernis immers helemaal niet uit te groeien tot een schandaal. Bovendien geeft een proactief gebruik van social media je de kans om je klanten beter te begrijpen en je social fans en volgers nog meer te engageren. Maar hoe begin je daaraan?

Social media ‘minen’ voor insights

Social media bieden heel wat mogelijkheden om je doelpubliek beter te leren kennen. Ga dus actief op zoek naar insights over de interesses en demografische samenstelling van je klanten. Met deze insights ga je dan aan de slag om je één-op-één communicatie met klanten tot in de puntjes te personaliseren.  Gepersonaliseerde aanbiedingen doen wonderen voor je ROI.

De kracht van social listening

Veel bedrijven zijn roepers als het op social media aankomt. Toch schuilt de kracht van social media vooral in wat anderen over je zeggen – luisteren zou dus op de eerste plaats moeten komen! Effectief ‘social listening’ helpt je om je marketing-, communicatie- en serviceaanpak nog verder te personaliseren en optimaliseren.

Time is money

Social media is bijna synoniem met real-time. Als je een klacht detecteert, heb je geen tijd om via een groot aantal contactpersoon tot een oplossing te komen. Laat staan dat je moet wachten op de uitspraak van een comité. Een klacht moet zo snel mogelijk adequaat verholpen worden. Ontwikkel daarom processen en procedures zodat je niet intern aan het mailen moeten slaan om een noodoplossing te vinden.

Wees menselijk

Technologie moet je uiteraard niet afzweren, maar neem het van ons aan: mensen hebben al net zozeer een hekel aan geautomatiseerde social media berichten als aan geautomatiseerde telefoonmenu’s die hen letterlijk aan het lijntje houden. Social media zijn geënt op het aspect ‘sociaal’ en bieden de mogelijkheid om op een persoonlijke manier om te gaan met klanten. Mensen praten graag met mensen, niet met robots.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *