Social media nog altijd van vitaal belang volgens marketeers

Social Media Examiner heeft zonet weer zijn jaarlijkse Social Media Marketing Industry-studie achter de rug. In de jaarlijkse studie belicht de toonaangevende social media blog zeer uiteenlopende facetten van social media; zoals gebruik, de voor- en nadelen ervan, de struikelblokken, de meest gebruikte social media tools, het outsourcen van SMM (social media marketing) en een blik op de toekomst van social media marketing.

social media marketingDe titel van dit artikel klinkt misschien als een logisch gegeven, maar niets is minder waar. Online marketing en al haar subdisciplines (lees: meer dan enkel een website hebben) zijn wereldwijd nog volop aan het doorbreken en zichzelf aan het bewijzen. En dat blijkt ook uit de resultaten van de hierboven vermelde studie: ruim 83% van de bevraagde marketeers beschouwt social media als een cruciaal onderdeel van de online strategie en wéét dat social media belangrijk zijn voor hun business. Hieronder vind je in grote lijnen de belangrijkste bevindingen van de studie:

  • 2012 social media marketing report infographic

    Meten en targeting zijn de belangrijkste struikelblokken voor marketeers.

    40% van de ondervraagde social media marketeers willen efficiënter de ROI van SMM kunnen meten en beter kunnen bepalen wat hun social media doelgroep zou moeten zijn. Ook het engageren van de doelgroep wordt dit jaar belangrijker.

  • Video marketing en online video advertising zijn subdisciplines waar zwaar op wordt gewed.

    Maar liefst 76% van de bevraagden zien potentieel in online video content en hebben hieromtrent plannen voor de nabije toekomst.

  • Google+ wekt interesse op bij marketeers.

    Ondanks de relatief magere 40% marketeers die Google+ aanwenden in hun online marketingstrategie, wilt maar liefst 70% erover bijleren en beweert 67% het sociaal netwerk meer te gaan gebruiken.

  • Meer business exposure is het grootste voordeel van social media, volgens marketeers.

    Of toch volgens 85% van de bevraagden… De twee andere grootste voordelen: verhogen van websiteverkeer (69%) en inzicht verschaffen in de markt (65%).

  • Facebook blijft ongeslagen als belangrijkste sociaal netwerk.

    Op de voet volgen Twitter, LinkedIn, blogs en YouTube als social netwerken gebruikt door marketeers.

  • Social media marketing blijft tijdsintensief.

    De meederheid van de bevraagde social media marketeers besteedt ongeveer 6 uur per week aan social media. Dit loopt op tot 11 uur per week voor een derde (33%). Dit kan natuurlijk samenhangen met de geboorte en doorbraak van nieuwe grote spelers zoals Google+ en Pinterest.

  • Outsourcen van social media marketing nog niet ingeburgerd.

    Slechts 30% van merken en bedrijven actief op social media besteedt een deel van hun social media marketing uit aan gespecialiseerde firma’s en agencies. Een povere stijging, vergeleken met het jaar daarvoor (28%).

Voor het volledige rapport kan je hier terecht. Het rapport is te downloaden nadat je je geregistreerd hebt.
Executive Summary

Wat? Social Media Examiner heeft zijn jaarlijkse Social Media Marketing Industry-studie uitgevoerd
En? Hier enkele interessante bevindingen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *