Social media monitoren? Creëer een routine!

We hoeven je niet te vertellen dat social media de laatste jaren geëxplodeerd is. Het ene netwerk volgt het andere op, en als bedrijf wordt je langs alle kanten aangeraden om zoveel mogelijk aanwezig te zijn op deze netwerken, en om je merk zo goed mogelijk te profileren.

Maar indien die sociale netwerken niet echt jouw wereld zijn, kan het al snel teveel worden. Je hebt advertenties lopen op Google en Facebook, je merk wordt vertoond op Instagram of Youtube op een positieve of een negatieve manier, op Twitter wordt een vraag gesteld die dringend beantwoord moet worden, …

Om alles te monitoren kan je al snel bezig blijven. Het is dan ook belangrijk om alles goed te organiseren. Een goed idee om dit aan te pakken is om een soort van routine te creëren. Het zal niet altijd makkelijk zijn om deze routine nauwkeurig op te volgen, maar we doen alvast een poging. Hier gaan we!

Advertenties krijgen voorrang

Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft als voornaamste doelstelling om zoveel mogelijk winst te maken. Dit doe je door enerzijds de omzet te optimaliseren, en anderzijds de kosten zo laag mogelijk te houden. Betalende advertenties hebben dus de hoogste prioriteit. Het eerste wat je ’s morgens doet is het controleren, en optimaliseren van advertenties op Google, Facebook, Twitter, Linkedin, en andere netwerken waar je betaalt voor advertenties.

Reputation Management

’s Avonds en in het weekend zitten veel van je klanten op sociale media, en het is niet ondenkbaar dat ze je merk vermelden op Twitter, taggen op Facebook, en dergelijke. Er zijn tegenwoordig veel manieren waarop consumenten kunnen interageren met je merk, en in het kader van reputation management doe je er best aan om dit zo veel mogelijk op te volgen. Dit stemt niet alleen de consumenten goed gezind, je kan zo ook mogelijke problemen snel in de kiem smoren.

Damage control is natuurlijk belangrijk, dus het is ook een ongoing process. Beperk het niet tot dat halfuurtje in de ochtend.

Content creëren en delen

Na het optimaliseren van de advertenties en het opvolgen van interacties op sociale media, kan je beginnen aan het creëren van content en het delen ervan op sociale media. Voor je in het wilde weg begint te schrijven, begin je met een grondige analyse. Je creëert best content waarover je consumenten ook praten. Je analyseert dus eerst wat de hot topics zijn op sociale media.

Nadat je je content hebt gecreëerd, kies je op welke sociale netwerken je deze content wil delen. Voor zakelijke content kies je misschien best voor LinkedIn, voor een kleine update van de website schrijf je een tweet.

Voor de resterende tijd van de dag doe je aan monitoring van het geleverde werk. Hoe goed scoort je content op de sociale media? Wat brengen je veranderingen in je advertenties teweeg? Enzovoort.

Dit is maar één voorbeeldje van een routine die je kan inbouwen om het overzicht te behouden in de social media jungle. Heb je zelf ook een routine ingebouwd? Laat het ons zeker weten in de comments!

Executive Summary

Sociale media monitoren
Het aantal sociale netwerken is de laatste tijd fel gegroeid, waardoor het moeilijker wordt om alles te monitoren..
Routine creëren
Een manier om de activiteit op sociale netwerken te organiseren is door een routine te creëren.

1 Comment

  1. OdellSAvella

    1 month ago

    When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox
    and now each time a comment is added I get four e-mails with the same comment.
    Is there any way you can remove me from that service? Bless you!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *