Content marketing viert hoogtij
Content marketing is in 2014 meer dan ooit koning op de sociale media. Kwaliteit is daarbij geen vrijblijvende optie maar een kritische factor. Wie niet investeert in relevante content, valt zonder genade uit de boot. Almaar meer ondernemingen publiceren namelijk zelf blogartikels, nieuwsbrieven, foto’s en video’s op sociale media. Wie garant staat voor kwalitatieve social media marketing, duidelijke doelstellingen heeft en zijn resultaten meet (KPI’s), wint het pleit.
Bovendien zal ook het “slimmer delen” een belangrijke rol gaan spelen. Diverse sociale media netwerken bieden de mogelijkheid je posts te targeten en te segmenteren op geslacht, taal en zelfs voorkeuren en interesses. Door je content – maar ook relevante content van anderen – slim te gaan verdelen, komt jouw content bij de juiste personen terecht waardoor de respons groter zal zijn en je een grotere zichtbaarheid verkrijgt.
Content is fire and social media is gasoline
Jay Baer
De budgetten gaan de hoogte in
Social media marketing is een must voor elk bedrijf dat online enige rol van betekenis wil spelen, wat dan weer een onmiskenbare invloed heeft op de budgetten. Almaar meer marketingafdelingen laten weten dat ze hun social media budgetten dit jaar gevoelig zullen optrekken. Minimaal investeren is dus geen optie meer.
Geen afbeelding, geen interactie
Afbeeldingen zijn in 2014 onontbeerlijk om interactie uit te lokken met het publiek. Op Facebook creëren afbeeldingen maar liefst 50% meer interactie dan pure tekst-updates. Ook op LinkedIn, Google+ en zelfs Twitter zijn foto’s niet meer weg te denken. Sinds het nieuwe design van Twitter ligt de focus immers sterk op images. Ook het continu groeiende succes van Pinterest is een bewijs van die trend.
Direct messages via Twitter
Marketeers zullen de nieuwe direct message feature meer en meer uitspelen. Deze functie, die gebruikers toelaat om berichten van iedereen te ontvangen, maakt het mogelijk om je merk direct te promoten bij Twitter-gebruikers zonder hen te volgen. Ook Instagram introduceerde recent direct messaging waarmee merken een 1-to-1 relatie kunnen opbouwen met hun fans.
LinkedIn: hét B2B-platform
LinkedIn profileert zich almaar sterker als hét sociale media platform voor professionals. Dankzij de uitstekende Influencers tool is LinkedIn het netwerk bij uitstek om businessgerelateerde content te posten en te ontdekken. Het tempo waartegen gepubliceerd en gedeeld wordt, zal in 2014 alleen maar toenemen.
Google+: onmisbaar voor social media marketing
Terwijl Google+ aanvankelijk een wat moeizame start kende, maakt het vandaag een gestage opmars. In 2014 neemt het belang van dit netwerk verder toe. Wie zich toelegt op social media marketing, kan Google+ alleszins niet meer links laten liggen. Relevante posts op Google+ doen het immers een stuk beter in de Google-zoekresultaten en komen ook sterker onder de aandacht bij Google+ gebruikers die jouw merk in hun kringen hebben.