Social media buttons op e-commerce websites

The Find, een website waarmee je kan zoeken naar producten die je online kan kopen, deed een onderzoek naar social media buttons op e-commerce websites. De resultaten wijzen erop dat specifieke call-to-action buttons zoals de ‘Like button’ van facebook het beter doen dan de algemene buttons zoals share buttons.

Liken is populairder dan sharen

The Find deed een onderzoek bij de top 1000 internet retailers om te weten te komen in hoeverre e-commerce bedrijven inspelen op de mogelijkheden van sociale media. Het onderzoek van The Find toont aan dat social media buttons een stuk populairder zijn dan sharing plug-ins. De ‘Like button’ van Facebook is daarbij de populairste social media button. Daarnaast zijn ook de ‘Tweet button’ van Twitter en de ‘Pin It button’ van Pinterest vaak te zien op e-commerce websites. Het gebruik van de ‘Pin It button’ groeit trouwens zeer snel.

Call to action is belangrijk

De reden waarom algemene sharing plug-ins zoals ‘AddThis’ of ‘ShareThis’ minder gebruikt worden dan social media buttons is te wijten aan het feit dat sharing plug-ins een minder specifieke call to action met zich meedragen. Bovendien leggen de social media buttons meer de nadruk op sociale betrokkenheid. Vooral de leidende bedrijven in e-commerce hebben een sterke voorkeur voor deze specifiekere call to action buttons.

Geen consistentie in het button gebruik

Wat evenwel vermeld dient te worden is dat de sociale netwerk implementaties van bedrijf tot bedrijf kunnen verschillen. Sommige bedrijven gebruiken bijvoorbeeld de ‘Like button’ van Facebook om gebruikers te verbinden met de Facebookpagina van het bedrijf in plaats van met de Facebook pagina van het product. Ook bij Twitter kan er inconsistentie zijn. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld met de ‘Tweet button’ het algemene account laten volgen of tweeten, of de specifieke productpagina.

Onderzoek naar social media buttons van The Find

Executive Summary

Wat? The Find deed onderzoek naar het gebruik social media buttons
En? Vooral buttons met call to action zijn populair op e-commerce websites

Geef je mening




Geef je mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *