Social media analytics | Social Media Day 2012

Social media analyticsWeb analytics – cruciaal om gefundeerde beslissingen te kunnen nemen. We kunnen het niet vaak genoeg herhalen! Social media in bedrijfscontext zijn de laatste jaren als een pijl omhoog geschoten. Vooral vanuit de ondernemershoek is er de prangende vraag naar inzichtelijke data en kengetallen. De nood om te meten is groter dan ooit, net omdat sociale media alsmeer meer frequenter worden ingezet voor marketingdoeleinden. Een nieuwe discipline staat in de kinderschoenen: social media analytics (SMA). Gert Baudoncq (@gertbaudoncq), medeoprichter en social media manager bij All The Way, zit vlakbij de bron en deelde zijn kennis met ons op Social Media Day 2012.

Wat is er mis met social media analytics?

Baudoncq valt meteen met de deur in huis: er is iets mis met social media analytics. Op dit moment zijn er moeilijk actionable insights te trekken uit SMA omdat:

  • social media ROI is moeilijk te berekenen en te achterhalen;
  • er zijn weinig experten voorhanden op de huidige markt;
  • vaak focust men zich op de verkeerde metrics;
  • desondanks zijn er heel veel SMA tools beschikbaar; té veel;
  • dus je wilt analyseren, waar haal je cijfers?

Wat moet er dan veranderen met SMA?

Social media analytics wint aan belang, maar heeft nog te kampen met een hoge toegankelijkheidsdrempel en enkele kinderziektes. Wat moet er dan juist veranderen, opdat SMA écht een meerwaarde kan betekenen voor een bedrijf?

  • SMA moet in de eerste plaats eenvoudig zijn;
  • logischerwijze moet SMA dagelijks inzetbaar zijn, want social media slapen nooit;
  • zinvolle KPI’s (key performance indicators) moeten de ruggengraat van social media analytics vormen;
  • er is nood aan uniformiteit: social media analytics moeten vergelijkbaar zijn;
  • everybody loves stats, en we zien ze nog liever in mooie grafiekjes. SMA moeten dus vertaalbaar zijn!

social-media-kpiDe eerste stappen naar bruikbare SMA: zinvolle KPI’s

Dus, zinvolle KPI’s zijn de backbone van bruikbare social media analytics… Wat zijn dan de eigenschappen van zulke zinvolle KPI’s?

  • kies voor waarden die een verhouding maken of vergelijken, absolute waarden leveren je niets op;
  • denk altijd in functie van vooropgestelde doelstellingen;
  • denk je goede KPI’s te hebben bekomen? Kader ze steeds in een context;
  • KPI’s voor social media analytics moeten triggers zijn: ze moeten aanzetten tot actie!
Executive Summary

Social media analytics
Social media is ondertussen matuur geworden in die zin dat ze op een zinvolle manier (moeten) gemeten worden!

3 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *