Social influence opbouwen in 10 stappen

Sociale invloed betekent dat je anderen inspireert zonder dat je rechtstreekse controle hebt over hun acties. Invloed is dan ook een belangrijk woord in een wereld waar digitale media alsmaar belangrijk worden voor ons leven en werk. Ontdek hoe je social influence kan opbouwen in 10 stappen.

Social influence1. Social influence is geen synoniem voor populariteit

Een studie van Brian Solis uit 2010 onthulde reeds dat de meeste mensen populariteit en social influence als twee totaal verschillende dingen beschouwen. Als je in dit digitale tijdperk autoriteit en invloed kan uitoefenen op andere mensen via sociaal engagement, heb je ongelofelijk veel macht. Velen geloofden bijvoorbeeld dat President Obama de presidentsverkiezingen gewonnen had omdat hij zo populair was, maar een analyse na de verkiezingsuitslag toonde aan dat Obama gewonnen had omdat hij in staat was om stemgerechten te beïnvloeden

2. Voor social influence is vertrouwen nodig

Als je mensen wil beïnvloeden, is het belangrijk dat je zelf weet wie je bent en waar je voor staat vooraleer je anderen wil inspireren.

3. Innovatie is belangrijk

In een concurrerend landschap zullen enkel diegenen die regelmatig innoveren slagen in hun opzet. Maar hoe kan je zorgen voor zo’n cultuur van innovatie in een organisatie? Het beste is om een cultuur te creëren waar plaats is voor fouten. Je moet weten dat je alleen kan innoveren als je mag leren uit je fouten.

4. De juiste timing

Om social influence te bereiken is een goede timing absoluut onontbeerlijk. Post berichten op het juiste moment op het juiste social media platform  voor de juiste doelgroep. Alleen op die manier zal je mensen echt kunnen overtuigen.

5. Pas je aan het huidige medialandschap aan

Als bedrijf is het noodzakelijk dat je mensen benadert met boodschappen op de manier die zij van jou verwachten. Als je probeert om meer engagement te forceren in plaats van je bezoekers te inspireren, zal je social influence afnemen. Denk na over de manier waarop je bezoekers jouw boodschappen willen consumeren.

6. Richt je op één persoon

One-to-one marketing kan erg succesvol zijn. Wanneer je je doelgroep benadert als afzonderlijke personen en je je toelegt op wat belangrijk is voor hen, zal je boodschap veel beter opgenomen worden en zullen de personen in kwestie meer geneigd zijn om actie te ondernemen.

7. Alles begint met de juiste strategie

Social influence moet het gevolg zijn van een doordachte strategie met specifieke doelen. Je moet van tevoren immers weten wat je met je social influence wil bereiken. Welke actie wil je dat mensen ondernemen?

8. Maak gebruik van de juiste technologie

Technologie is alleen goed als het resultaten oplevert. Vaak wordt technologie geïmplementeerd zonder dat die technologie het realiseren van de vooropgestelde doelen ondersteunt. Maak gebruik van technologieën waarvan je weet dat ze resultaat opleveren en geliefd zijn bij het doelpubliek.

9. Focus op je doel

Een goede strategie heeft steeds een einddoel in gedachte. Alleen wanneer je de gewenste uitkomst kan bereiken met je strategie, heb je een goede strategie. Merk je dat je strategie niet voldoet om je doelen te bereiken, zorg dan voor de juiste aanpassingen op basis van je ondervindingen.

10. Social influence moet onderhouden worden

Social influence kan alleen blijven bestaat als je aanvaardt dat relaties onderhouden en ondersteunen nooit eindigt. Elke relatie die je opbouwt zal nooit volledig ‘afgewerkt zijn’.

 

Executive Summary

Social influence staat gelijk aan macht
Ontdek hoe je social influence kan opbouwen in 10 stappen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *