SCVNGR game wordt populair in Europa

scvgnr logo

SCVNGR is een game, een spelplatform waaraan je kan deelnemen via iPhone apps of Android apps. Het ganse spel draait om nieuwe plaatsen te leren kennen, uitdagingen aan te gaan, activiteiten te ontdekken en je ervaringen te delen via sociale media als Facebook of Twitter. Maar toch gaat het voorbij aan andere online games als Foursquare of Gowalla en speelt al in op de gamification trend.

SCVNGR: hoe werkt het?

SCVNGR-gamification
Zo kan je ook jouw vrienden uitdagen en jouw dagelijks leven en dat van jouw naasten wat opvrolijken. Ben je een individuele speler, een horecazaak, een museum, lokale winkel of een organisatie? Iedereen kan makkelijk meespelen en originele uitdagingen toevoegen aan het platform.

Win je een challenge, dan krijg je punten. Soms brengen deze jou virtuele beloningen op. In bepaalde gevallen kan je, eenmaal terug in de ‘echte’ wereld, jouw punten ook omruilen voor echte kortingen of gratis aanbiedingen.

Community game

SCVNGR speelt in op de trend van gamification. De bedoeling van het spel is dat de deelnemers samen de game opbouwen. En hoe meer mensen mee bouwen, hoe beter het spel wordt. En dat gaat zover dat de makers achter SCVNGR zich tot doel stellen om de wereld te omhullen met een ‘game layer’, zoals ze het zelf noemen. Daar lijken ze alvast relatief goed in te slagen, in februari 2011 ging SCVNGR over de kaap van een miljoen spelers, voornamelijk in de Verenigde Staten. Zelfs de US Navy, de universiteiten van Princeton en Harvard en de stad Boston spelen en ontwerpen uitdagingen voor SCVNGR . Ondertussen is SCVNGR ook in Europa aan een stille opmars bezig.

Games + social media = gamification

CEO van SCVNGR is de Amerikaanse twintiger Seth Priebatsch, ook bekend als ‘Chief Ninja’. Op een TED conferentie in Boston legde hij uit wat zijn spelplatform zo uniek maakt. Het laatste decennium was de tijd van de social media en facebook en deze hebben de weg vrijgemaakt voor gamification. Hij is van mening dat de tijd gekomen is om een krachtig nieuw concept uit te bouwen dat het gedrag van mensen nog dieper kan beïnvloeden dan sociale media: games.

Die gedachte wordt letterlijk toegepast op SCVNGR , waar het spel op de eerste plaats komt. Spelers moeten een uitdaging aangaan op een bepaalde plaats en moment, en de speldynamiek kan zo ons gedrag beïnvloeden. Plaatselijke winkels, bedrijven of organisaties kunnen deze dynamiek als marketingstrategie gebruiken om bezoekers trouwer te maken en cliënteel te winnen.

Executive Summary

Wat? SCVGNR is een nieuwe game applicatie. En? Het speelt in op de gamification trend voor 2012.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *