22.06.2012 - Content

Recordeditie voor Belgen op reclamefestival van Cannes

Het 59ste International Festival of Creativity in Cannes, de Oscars van de reclamewereld zeg maar, gaat vandaag de voorlaatste dag in. Maar nu al staat vast dat deze editie voor de Belgische reclamebureaus de beste ooit zal worden.

Tot nu toe zijn al verschillende Belgische creative agencies in de prijzen gevallen. De grote slokkop onder de Belgen is echter Duval Guillaume. Zij werden immers verkozen tot ‘Media Agency of the Year’. Naast deze prestigieuze titel sleepten ze ook al 10 Cannes Lions in de wacht, waaronder 8 Gouden Leeuwen, 1 Zilveren Leeuw en 1 Bronzen Leeuw.

Vooral de bekende “Push to add drama” campagne voor TNT heeft heel wat prijzen gewonnen, waaronder goud in de categorie Media. In deze campagne wordt de lancering van de Amerikaanse dramazender TNT in het digitale pakket van Telenet gepromoot door enkele spectaculaire taferelen op een doordeweeks Vlaamse pleintje in Aarschot te laten afspelen. Vooral het internationale karakter van deze campagne heeft bijgedragen tot het succes. Het maakt niet uit waar ter wereld de campagne bekeken wordt, de boodschap slaat overal aan.

Deze campagne is midden April gelanceerd, en in minder dan 1 week werd het een enorm viraal succes. Het werd uiteindelijk de op één na meest gedeelde reclamecampagne online.

Ook de “Bikers” campagne van Duval Guillaume viel in de prijzen in de categorie Outdoor. In deze campagne stappen nietsvermoedende koppels een bioscoopzaal vol stoere bikers binnen, met toevallig nog twee plaatsen beschikbaar in het midden van de zaal. De koppels die het aandurven, werden beloond met een Carlsberg. Ook hier weer zorgt het internationale karakter van de campagne voor het succes.

Ook andere bureaus zijn in de prijzen gevallen. Het Brusselse bureau Happiness won drie Leeuwen, onder andere voor de Toyota IQ die werd ingezet voor Google Street View om de kleine Vlaamse straatjes te coveren. Dallas en TBWA wonnen er elk twee. Publicis, Mortierbrigade, Leo Burnett en Air wonnen elk 1 Leeuw.

Dat de Belgische creative agencies zo goed scoren is niet zo verrassend. Door de kleine markt die België is, en de economische crisis zijn de bureaus genoodzaakt om creatief om te springen met de middelen die ze hebben. Dit heeft gezorgd voor de vele inventieve campagnes afkomstig uit België. Benieuwd of er nog meer Cannes Lions uit de bus komen voor de Belgische bureaus.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans