Pinterest een nieuw kanaal voor online marketing & branding?

Het hangt er wat vanaf. Bij Pinterest draait alles namelijk om het visuele en je moet dus wel knappe, sprekende en aantrekkelijke foto’s en video’s hebben om op te vallen en ervoor te zorgen dat consumenten jouw foto’s liken en dus rechtstreeks in contact komen met jouw merk.

Gisteren verklaarden we al het succes van Pinterest bij de consument. Vandaag bespreken we de opporuniteiten van Pinterest voor bedrijven. We ontdekten trouwens al enkele slimme bedrijven op die er gebruik van maken. Op de homepage van Pinterest zien (zagen) we namelijk een schoen met een retro look. Deze werd van op de webshop Cole Haan gepind op het ‘board’ Fashion 2012. En als ik het al opmerk als man, wat zal die 80% vrouwen dan wel niet doen? Volop liken, commenten en herpinnen natuurlijk! En zo wordt het bereik van deze webshop dus eenvoudig vermenigvuldigd dankzij Pinterest en 1 goede foto!

social-media-platform-pinterestPinterest – goed voor branding, linkbuilding en meer!

Bij iedere foto of video die door iemand gepind wordt, wordt er ook een link gelegd naar de desbetreffende site. Zo kan je dus heel makkelijk veel links opbouwen. En aangezien we weten dat links vanop sociale media mee in rekening genomen worden bij de ranking van de zoekresultaten, kunnen we concluderen dat ook Pinterest een geschikt kanaal voor linkbuilding is.

Het voordeel hierbij is dat je meteen ook aan branding doet. Als nieuw merk kan je snel je naam, logo en producten verspreiden via Pinterest. Pin enkele foto’s van op je site of blog, koppel er veelgebruikte tags aan en je zal al snel verschijnen op verschillende mood boards. Bovendien heb je ook de mogelijkheid mensen aan te duiden als ‘board collaborator’. Iedereen die je volgt, kan je toevoegen als collaborator.

Gevolg hiervan is dat het board waarvan die persoon (of dat merk) nu collaborator is, ook op zijn profiel zal verschijnen. Als je dus een groot merk of bekend persoon toevoegt als collaborator, vergroot je je bereik met (honderd)duizenden gebruikers!

Ten slotte kan Pinterest ook ingeschakeld worden voor wedstrijden. Door het ‘deelaspect’ van Pinterest is dit een zeer goedkope manier om toch zeer veel mensen te bereiken en traffiek naar je website/webshop te sturen.

Pinterest biedt nog zeer veel mogelijkheden

Creatieve merken en bedrijven kunnen dus zeer veel uit Pinterest halen. Het biedt ook een andere manier om om te gaan met je fans. Want ja, ook bij Pinterest kan je volgen en gevolgd worden en dingen repinnen (retweeten). Bovendien zal Pinterest – eens ze voldoende gebruikers hebben – ook advertentiemogelijkheden op Pinterest uitrollen. Hoe en wat dat zal inhouden, is nog niet zeker. Op de site spreekt men van affiliate links en advertenties maar niets is al zeker.

Pinterest-homepage-moodboards

Maar zoals we ook bij Twitter, Facebook, Google Plus, LinkedIn, enzovoort zien, bestaat de kans dat ook bedrijven speciale bedrijfsprofielen gaan krijgen met extra brandingmogelijkheden. Dit zal bedrijven ook de mogelijkheid geven niet alleen de branding op te drijven , maar ook de awareness en de sales zelf. Bedrijven kunnen nu al hun producten tentoonstellen op Pinterest met daaronder een comment waarin een link gelegd wordt naar het specifieke product. Bovendien kunnen ze de productinformatie alsook de UPS’s vermelden. Een beetje vergelijkbaar met wat sommige bedrijven doen via F-commerce (bv. Pampers).

En ook Pinterest heeft al social media buttons. Buttons om een website te volgen op Pinterest, een button die het bezoekers mogelijk maakt dingen op jouw site meteen te pinnen. Zo kunnen klanten een hele moodboard samenstellen van jouw nieuwe kledingcollectie (om maar iets te noemen) en zo meer bezoekers naar jouw site sturen.

En ook hier is er weer een link tussen offline en online. Pinterest is namelijk ook beschikbaar voor iPhone waardoor je met je online moodboard kan gaan shoppen in de offline bricks & mortars van de merken op Pinterest.

Pinterest for a higher cause!

Ten slotte is het visuele aspect van Pinterest ook perfect in te schakelen voor een ‘higher cause’. Verschillende non-profit organisaties kunnen dit inschakelen om de awareness rond bepaalde problematiek te vergroten. UNICEF, Greenpeace, maar even goed GAIA of Poverello.

Dit houdt voor bepaalde bedrijven ook gevaren in. Bedrijven als Greenpeace zoeken steeds nieuwe manieren om milieuvervuilende bedrijven te boycotten en net die bedrijven zouden dus het ‘slachtoffer’ kunnen worden van bad publicity via Pinterest. Bovendien valt een foto véél meer op dan enkele kwade woorden.

Pinterest is momenteel nog volop in ontwikkeling en het valt dus maar af te wachten hoe het ‘eindproduct’ er zal komen uit te zien en welke persoonlijkheden, merken en organisaties slim en creatief omgaan met dit nieuwe (marketing)kanaal.

 

 

Executive Summary

En? Pinterest is ook een uitstekend kanaal voor online marketing!
Hoezo? Met visueel sterke foto’s & video’s trek je consumenten aan om ze vervolgens naar je (web)shop te leiden…

3 Comments

  1. PhiCo

    8 months ago

    Zit er marketingpotentieel in Pinterest? Zeker. PR-potentieel? Zeker. Maar niet alles moet “uitgemolken” worden of bedolven met advertising. Dat werkt niet meer. Wel integendeel: gebruikers gaan weg van platformen waar overload aan advertising is. Pinterest is de coole versie van een Reddit, Delicious, Digg en tientallen anderen. Jammer dat iets “nieuw” (al een tijdje hier) alweer overgetypte wordt. Laat het aan “de community” over. Een slimme marketeer of andere onderzoekt en kijkt wat wel of niet leeft en past daar op aan. Maar een nieuw kanaal? Nope. Vergaarkanaal voor bv wat “online market research”: sure. Maar daar staat het internet bol van. Je kan als marketeer niet *alles* blijven opvolgen, tenzij je je dag mag en kan vullen met puur tumblr, blogs, alle sociale media netwerksites (!) te volgen, analyseren etcetc.

    Make wise choices. Don’t hype the uberhypted.

    All best

  2. Erik

    8 months ago

    Ik ben toch wel erg benieuwd of dit platform inderdaad meer gaat bieden dan leuke plaatjes en een beetje PR. Het echte verdienmodel moet ik nog ontdekken.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *