Oorlog tussen Hamas en Israël ook via sociale media te volgen

De oorlog tussen Israël en Hamas krijgt een nieuwe wending: tegenwoordig wordt er niet enkel op het slagveld gevochten, maar wordt het conflict ook via sociale media beslecht. Hamas en Israël bestoken elkaar niet enkel via raketten, maar ook via tweets met bedreigingen en beschuldigingen. Ook Twitter, Flickr, YouTube en andere sociale media zijn een belangrijk online propagandamiddel in de oorlog geworden.

Tweet IDF - Ahmed Jabari EliminatedTwitter

Het IDF (Israel Defense Forces) begon afgelopen woensdag met het versturen van tweets en blogberichten omtrent de militaire operatie tegen Hamas. Op het officiële twitteraccount van het IDF (@IDFSpokesperson) kan je de oorlog in en rond Gaza op de voet volgen. Toen Ahmed Said Khalil al-Jabari gedood werd tijdens een luchtaaval van Israël, werd dat meteen op Twitter gepost. Er verscheen een tweet met een foto van de man met de tekst ‘Eliminated’. Er verschijnen tevens berichten over de gevolgen van de raketinslagen in het zuiden van Israël via de hashtag #IsraelUnderFire of #PilarOfDefense. De woordvoerster van het IDF noemde Twitter “een geweldig instrument om informatie vrij te geven die niet is aangeraakt door de handen van redacteuren”.

Het antwoord van Hamas liet niet echter lang op zich wachten. De Izz al-Din al-Qassam brigades (@AlqassamBrigade), de gevleugelde tak van Hamas, antwoordde met een dreigement: “Onze gezegende handen zullen jullie leiders en soldaten bereiken, waar ze ook zijn. (Jullie hebben de poorten van de hel zelf geopend)”. Het IDF repliceerde met deze tweet: “Wij raden medewerkers van Hamas af om de komende dagen hun gezicht bovengronds te laten zien”. Veel Palestijnen twitteren de laatste dagen met de hashtag #GazaUnderAttack. De 25-jarige Nader Elkhuzundar, die twittert vanuit Gaza, vindt dat Twitter de Palestijnen “een stem geeft”.

Tweets IDF & AlqassamBrigade

YouTube

Naast Twitter, wordt ook YouTube gebruikt als online propagandamiddel. Hamas hanteert YouTube om het volk via uitgekiemde montages op de hoogte te brengen van de oorlogsperikelen. Zo plaatste Hamas bijvoorbeeld een video op YouTube waarin een lancering te zien was van een Fajr 5-raket richting Israël.

Via het YouTube kanaal van het IDF werd een video gepost waarin te zien zou zij hoe de Israëlische luchtmacht een opslagplaats voor raketten in Gaza bestookt. Daarnaast publiceert het IDF via YouTube filmpjes ‘informatie’ over de werkwijze en tactieken van Hamas en geeft het video-updates over hoe de militaire operatie verloopt. Bombardementen en huilende kinderen moeten de oorlog tonen aan eigen volk en publieke opinie.

Facebook

Het IDF gebruikt Facebook vooral om afbeeldingen en infographics te posten die duidelijk moeten maken waarom Israël Gaza bestookt met luchtaanvallen. Ook Hamas onderhoudt een zeer actieve Facebookpagina die de oorlog op de voet volgt.

IDF propaganda via Facebook

Executive Summary

Virtuele communicatie oorlog aan de gang tussen Hamas en Israël
Bedreigende en beschuldigende tweets, maar ook filmpjes en foto’s uit het oorlogsgebied verschijnen op verschillende sociale media.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *