Online en offline combineren: zo doe je dat

Sociale media zijn hot. Bijna iedereen heeft vandaag een Facebook account, en ook Twitter, Instagram en Foursquare winnen aan populariteit. Bedrijven springen hier massaal op in, maar helaas zijn er slechts enkelen die erin slagen om via sociale media ook echt een meerwaarde voor de consument (en daarmee voor het bedrijf zelf) te creëren. Die meerwaarde creëren kan op verschillende manieren. Eén van die manieren is door online en offline te combineren. Maar hoe doe je dat dan precies? Urban Outfitters en KLM geven het goede voorbeeld.

Urban Outfitters geeft het goede voorbeeld

Ik bracht afgelopen zaterdag een bezoekje aan winkelketen Urband Outfitters in Antwerpen. In het pashokje viel mijn oog op een eenvoudige, doch krachtige boodschap die aan de spiegel hing. De exacte bewoording heb ik niet onthouden, maar het kwam hier op neer: “You are awesome. Show us your style on Instagram and we might share your style with our followers @uoeurope #uostlye”. Urban Outfitters daagt op die manier de consument uit, om hun leukste outfit op Instagram te zetten. Urban Outfitters kiest er vervolgens de leukste uit, en deelt die met al hun volgers. Dat dit werkt, bewijst een Twitter zoekopdracht op de #uostyle hashtag: heel wat consumenten tonen maar al te graag hun Urban Outfitters outfit. Op die manier slaagt de keten erin om online en offline met elkaar te combineren op een eenvoudige, geslaagde manier.

Urban outfitters online en offline combineren

Ook KLM weet hoe het moet

Ook luchtvaartmaatschappij KLM weet online en offline marketing goed met elkaar te combineren. Een voorbeeld daarvan is de KLM Surprise campagne die ze 3 jaar geleden voerde. Het idee? De verveeldheid, die door het lange wachten eenmaal je bent ingecheckt vaak toeslaat, tegengaan. Het concept? Geef mensen die via Fourquare inchecken op de luchthaven, een persoonlijk cadeautje. Op die manier verras je de mensen die zitten te wachten, en stappen ze met een goed humeur het vliegtuig op. Diegene die je verrast voelt zich ongetwijfeld gewaardeerd door KLM, en de kans is dan ook groot dat ze in de toekomst opnieuw voor deze luchtvaartmaatschappij kiezen.

Bovenstaande voorbeelden bewijzen dat iedereen online en offline op een eenvoudige manier kan combineren. Helaas gebeurt dit nog veel te weinig. We zien in winkels, in horeca zaken en op luchthavens maar zelden boodschappen die de consument aansporen om in te checken via Foursquare, om foto’s op Instagram te zetten of om de Facebook pagina te liken. We kunnen dan ook alleen maar hopen dat in de toekomst meer bedrijven sociale media op deze manier gaan inzetten.

Executive Summary

Online en offline combineren: zo doe je dat
Om via sociale media een meerwaarde te bieden, moet je online en offline combineren. Urban Outfitters en KLM tonen hoe dat moet.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *