13.11.2013 - Social

Nieuwssite NewsMonkey richt pijlen op jongeren en sociale media

Dat het internet de traditionele nieuwsmedia op hun grondvesten doen daveren is een understatement. NewsMonkey wil de shift van print naar online omarmen en biedt lezers gratis nieuws op maat. Cruciaal, zo luidt het, is dat adverteerders en lezers elkaar op inhoudelijk én creatief vlak vinden.

De gedrukte pers heeft het steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Het Mediahuis kondigde onlangs nog een verregaande herstructurering aan waarbij 205 medewerkers zullen worden afgedankt en de Finse Sanoma-groep zet haar Belgische titels – waaronder Story en Flair – in de etalage.

Gratis nieuws vervlochten met sociale media

De wanhoop bij de traditionele media mag dan hand over hand toenemen, het geloof in online nieuwsspreiding groeit. “De toekomst is aan de digitale nieuwsmerken”, klinkt het onomwonden op NewsMonkey.be. NewsMonkey is een nieuw initiatief van Mick Van Loon (ex-hoofdredacteur HLN.be), Wouter Verschelden (voormalig hoofdredacteur De Morgen) en Patrick Van Waeyenberge (ex-directeur De Persgroep) en brengt vanaf december nieuws dat helemaal vervlochten is met sociale media én volledig gratis is.

Huffington Post achterna?

Daarmee stapt NewsMonkey in de voetsporen van internationale successen als Huffington Post en BuzzFeed. “NewsMonkey brengt journalistiek voor en door digital natives. Jong, opgegroeid met het net, met een open blik op de wereld”, klinkt het. “Het web heeft onze samenleving enorm veranderd, en ook ons nieuws. NewsMonkey wil die verandering omarmen. We willen een band bouwen met een open generatie die het normaal vindt om online nieuws gratis te krijgen. Een generatie die zich uit via de sociale media en dit als ultieme nieuwskanaal gebruikt.”

Crowdfunding en advertenties

De nieuwsverspreiding is gratis en zal dat ook blijven. NewsMonkey wil inkomsten genereren op twee manieren: via crowdfunding en advertenties. Over dat laatste meldt NewsMonkey op haar site: “Het is daarbij cruciaal dat adverteerders en lezers mekaar inhoudelijk en creatief vinden. NewsMonkey vermijdt storende en schreeuwerige advertenties die geen bijdrage hebben voor de lezer. Boodschappen moeten een meerwaarde zijn voor de lezer, zodanig goed gemaakt dat ze je inspireren.”

Wie wil investeren in NewsMonkey kan dat al vanaf 50 euro. Momenteel hebben er zich al 680 investeerders aangediend die voor een totaal van 175.000 euro hebben geïnvesteerd. Zij delen zowel in het risico als in de eventuele winst. NewsMonkey start met 17 medewerkers en gaat vanaf december live.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans