Nederland verkiest KLM opnieuw tot beste sociale merk

De Nederlanders hebben KLM voor het tweede jaar op rij verkozen tot het beste merk in sociale media. Dat blijkt uit het ‘The Social Consumer‘ onderzoek van DVJ Insights. Zij ondervroegen zo’n 1.700 Nederlanders naar hun gebruik van sociale media. Tevens vroegen ze de Nederlanders om aan te geven welke merken volgens hen sociale media goed inzetten. DVJ Insights voert dit onderzoek sinds 2012 jaarlijks, en ook vorig jaar kwam KLM als winnaar uit de bus. Bol.com viel vorig jaar buiten de top 10, maar staat dit jaar opeens op nummer 2. Heineken vervolledigt de top 3.

Sociale media merken in Nederland

Het aantal mensen dat merken volgt blijft beperkt

Volgens het onderzoek blijft het aantal mensen dat merken via sociale media volgt, beperkt. 14,8% van de respondenten geeft aan dit te doen, in 2012 was dit 11,4%. Het cijfers stijgt dus wel, maar blijft beperkt. Het aantal merken dat de gemiddelde Nederlander volgt is gestegen van 6,2 in 2012 naar 7,9 in 2013. De stijging van het aantal Nederlanders dat merken volgt via sociale media, ligt in lijn met de algemene stijging van het sociale media gebruik in Nederland: vorig jaar maakte ongeveer 75% van alle Nederlanders gebruik van een of meerdere sociale netwerken, vandaag ligt dit cijfer op 83%.

De succesvolle sociale media strategie van KLM, Bol.com en Heineken

KLM, Bol.com en Heineken vormen samen de top 3 van merken die volgens de Nederlanders sociale media het beste inzetten. Maar hoe zetten die bedrijven sociale media dan precies in, en wat onderscheidt hen van de rest?

  • KLMKlm sociale media

Voor KLM begon het allemaal met de vulkaanuitbarsting van de Eyjafjallajökull vulkaan in 2010. Het vliegverkeer lag toen dagenlang plat, en de telefoonlijnen bij de helpdesk van KLM stonden roodgloeiend. Het bedrijf besloot daarop om Facebook en Twitter als crisiscommunicatiekanaal in te zetten. Sindsdien bouwde het bedrijf een succesvolle sociale media strategie uit. Het woordje strategie is daarin key: KLM neemt het gebruik van sociale media mee in hun markering strategie, en zorgt ervoor dat die naadloos aansluit op hun marketing activiteiten. Een van hun meest recente acties was een actie waarbij ze de hulp van hun Facebook fans inriepen om op zoek te gaan naar ideeën om hun vluchten zo aangenaam mogelijk te maken voor kinderen.

  • Bol.comBol com sociale media

Bol.com verschijnt uit het niets op de tweede plaats. De online webwinkel gebruikt onder andere Twitter, Facebook en Youtube voor hun sociale media strategie. Ze zetten daarbij elk kanaal in op de juiste manier: Twitter doet dienst als service kanaal en als informatie kanaal, met een apart Twitter kanaal voor elke afdeling. Facebook wordt gebruikt voor het delen van leuke en waardevolle content, alsook voor het delen van acties en wedstrijden. Youtube wordt dan weer ingezet voor het delen van reclames en acties.

  • Heineken

Heineken ten slotte vervolledigt de top 3. De Facebook pagina toont een indrukwekkende tijdlijn, die de belangrijkste momenten uit de geschiedenis van Heineken in de spotlight zet. De Facebook posts krijgen opvallend veel likes, comments en shares.

Heineken sociale media

Executive Summary

Nederland verkiest KLM opnieuw tot beste sociale merk
Uit het ‘The Social Consumer’ onderzoek, dat DVJ Insights jaarlijks voert, blijkt dat KLM het meest succesvol is in het inzetten van sociale media.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *