Merkloyaliteit opbouwen voor, tijdens en na aankoop

qm-merkloyaliteit

Merkloyaliteit opbouwen is niet eenvoudig. Door veel bedrijven wordt het nog te eng benaderd. Een courante strategie? Traditionele campagnes opzetten en ‘hopen op het beste’. En dat kan werken. Maar niet altijd.

De koopcyclus begrijpen (en gebruiken)

Effectieve klantloyaliteit opbouwen vergt een meer doorgedreven aanpak. Het is handig om hierbij de koopcyclus als leidraad te gebruiken. Door strategieën te ontwikkelen voor elke fase – voor, tijdens en na aankoop – vergroot je de kans op lange termijn loyaliteit namelijk aanzienlijk. Je hebt een strategie nodig om door de noise te breken voor een aankoop, een unieke shopping ervaring aan te bieden tijdens een aankoop en de conversatie in leven te houden na een aankoop.

Een campagne opzetten en ‘hopen op het beste’ is niet echt een strategie.

Click to tweet!

Vóór aankoop

Consumenten krijgen dagelijks immens veel (reclame)boodschappen en informatie op zich af. Opvallen is daardoor moeilijker dan ooit. Campagnes die een catchy slogan of een leuk idee communiceren, werken niet (meer). Wat wel werkt? Campagnes die tweerichtingsverkeer stimuleren en wederzijdse waarde bieden. Je wil natuurlijk een top-of-mind-positie verkrijgen. Dankzij digital en social is het erg eenvoudig om potentiële klanten te bereiken. Brand awareness is in deze fase veel belangrijker dan ééndimensionele productreclame.

Tijdens aankoop

Gewoonte. Dat is voor veel consumenten het argument om een bepaald product te kopen. Je moet met andere woorden de shopgewoontes van mensen veranderen als je ze van een concurrent wil ‘stelen’ of extra aankopen bij bestaande klanten wil genereren. De sleutel? De online (of offline) winkelervaring zo uniek en top maken dat het de marketingpositie van je merk versterkt. In fysieke winkels spelen winkelbedienden en presentatie een belangrijke rol, maar ook online zijn er tal van mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de gebruiksvriendelijkheid van je website, de unieke informatie die je moet aanbieden, maar ook mobile targeting en het instant engagement dat je hiermee kan bewerkstelligen.

Na aankoop

Maar je werk is nog niet afgelopen na een aankoop. In tegendeel. Het is van primair belang om een eerste aankoop te zien als het begin van een langetermijnrelatie. Door relaties aan te knopen met klanten, krijg je toegang tot heel wat waardevolle insights en begint het proces om een klant om te toveren tot een ambassadeur van je product of merk. Hoe je dat doet? Loyaliteitsprogramma’s, bijvoorbeeld. Maar ook merkplatformen en gepersonaliseerde communicatie, al dan niet via social media, doen wonderen.

Een geïntegreerde aanpak voor een hogere merkloyaliteit

Dankzij mobiele technologieën (en de data die ze met zich meebrengen) is het perfect mogelijk om succesvolle strategieën te ontwikkelen voor elke fase van het aankoopproces. Die strategieën zorgvuldig implementeren en met elkaar integreren, zal je merkloyaliteit een enorme boost geven.

Executive Summary

Elke fase van het aankoopproces vereist een strategie. Door voor, tijdens en na perfect te integreren, verhogen je kansen op merkloyaliteit aanzienlijk. Zeker dankzij de troeven van online.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *