LinkedIn, Twitpic, Facebook en Google+ nemen een loopje met jouw privacy

privacy-twitpic-linkedIn-google+-facebook

Het lijkt wel alsof verschillende soorten social media nogal graag een loopje nemen met de privacy van hun leden: Facebook is notoir omwille van hun lekke interface, Twitpic verkoopt jouw foto’s en dankzij Google+ kan je door allerlei wildvreemden toegevoegd worden in hun kringen zonder daar überhaupt toestemming voor te geven.

Natuurlijk is dat al oud nieuws en velen onder ons weten ook echt wel dat de privacystandaarden van social media sites foute boel zijn. Alles kan lek zijn of gehackt worden, hou daar dus altijd rekening mee want: “What happens on the internet, stays on the internet”.

Het wordt pas echt linke boel als er zonder jouw medeweten van alles met jouw foto’s en profielen wordt gedaan (lees: verkocht voor $$$).

LinkedIn: speel de hoofdrol in reclame met jouw snoet en naam

Sommige mensen zouden het vast heel leuk vinden, ondergetekende niet zo. Deze ochtend bereikte mij een bericht via Twitter (ironie?) dat LinkedIn zonder medeweten van de gebruikers, een nieuwe ‘incentive’ had: jouw profiel en jouw profielinformatie inclusief je foto, zullen gebruikt worden in reclamecampagnes. En zoals het de social media betaamt, staat het vinkje al aangeduid. Maar natuurlijk. Heb je dus geen zin om protagonist te spelen in een reclamecampagne? Vink het dan snel uit! Nog een tip: kijk alle andere instellingen nog eens na, voor de zekerheid.

Log in op LinkedIn, ga naar settings, account en vervolgens naar privacy control. Daar kan je het onderstaande vinkje uitvinken.

LinkedIn social advertising no-go

Twitpic: geen autersrecht en portretrecht op jouw eigen foto’s

Nog zo’n straffe stoot: foto-uploadservice voor Twitter, Twitpic, maakte altijd al duidelijk dat je foto’s ook aan derde partijen gegeven konden worden, alleen was nooit duidelijk wie die derde partijen waren. Nu bleek dat daar persbureau’s bijzitten, werden mensen toch wat argwanender. Jouw auteursrecht en portretrecht vervallen en tegelijkertijd ook jouw recht op betaling mocht iemand je foto gebruiken. Gelukkig is er nog een andere optie: Mobypicture. Volgens hen blijven jouw foto’s ook daadwerkelijk jouw foto’s.

Google+ : “Hi there, stranger!”

Nog zo’n frappant feitje: Jan en alleman kan je toevoegen in hun kringen. Je kan die persoon wel blokkeren, maar hij of zij kan jouw openbare updates nog wel zien. Ook blijf jij (zelfs na block) in hun kringen staan. Wat als dat nu net iemand is waar je allesbehalve geassocieerd wil worden? Persoonlijk vind ik het raar dat er niet eens een optie om – zoals bij Twitter – een slotje op je account te kunnen zetten waardoor je zelf wat meer controle hebt.

Zijn er nog gevallen die we vergeten zijn? Of heb je een compleet andere mening? Laat het ons dan zeker weten in de comments. Is het een schande of net slim bekeken?

privacy-twitpic-linkedIn-google+-facebook

3 Comments

  1. Peter De Bruyn

    9 months ago

    Ik kwam net mezelf tegen op Google. Blijkbaar zou ik een artikel hebben gedeeld (via Google +) maar dat klopt niet. Ik heb helemaal geen plusje gegeven. Ook niemand anders gaf dat artikel trouwens een plus.

    Wel is het zo dat het een artikel van mijn hand was. Betekent dit dat Google automatisch een plus toekent aan artikels van een auteur met een plusprofiel? Ziet er blijkbaar wel naar uit.

    Iets om in de gaten te houden …

  2. Tom Bogaert

    9 months ago

    Hi Peter, nog niet echt dezelfde ervaring gehad. Maar op zich is het niet zo raar. Als je de auteur van het bericht bent, deel je het op zich al een beetje, toch?

  3. Peter De Bruyn

    9 months ago

    Valt wel iets voor te zeggen, Tom. Alleen staat het een beetje raar als je maar één plusje hebt. Is zoals de polticus die voor zichzelf stemt ;-)




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *