LinkedIn Sponsored InMails: zoveelste berichtensysteem of interessante nieuwe functie?

LinkedIn Sponsored InMails

Wie weleens marketingmails verstuurt, weet dat deze vaak onmiddellijk gewist worden of zelfs niet door de spamfilter van de ontvanger raken. LinkedIn lanceerde onlangs een nieuwe advertentiemogelijkheid die hier volgens hun eigen zeggen komaf mee maakt: Sponsored InMail. Ideaal om je doelgroep op het juiste moment heel gepersonaliseerde berichten te versturen. We vertellen je hoe dit systeem precies werkt en of het inderdaad zo efficiënt is als LinkedIn beweert.

Wat is het?

Sponsored InMails zijn de betaalde versie van de privéberichten die LinkedIn-gebruikers naar hun connecties kunnen zenden. Als bedrijf kun je zulke berichten versturen naar een groep gebruikers die voldoen aan criteria die jij bepaalt. Met Sponsored InMails is het dus erg makkelijk om heel gericht je doelgroep te bereiken.

Je kunt targetten op onder meer:

  • bedrijf
  • sector
  • bedrijfsgrootte
  • functietitel
  • ervaring
  • opleiding
  • vaardigheden

Gebruikers krijgen de berichten zowel op de LinkedIn-site als in de app te zien. Op de site verschijnt er als extraatje rechts van het bericht ook nog een banner die je kunt gebruiken om je boodschap kracht bij te zetten.

Een belangrijk kenmerk is dat de InMails pas afgeleverd worden op het moment dat de ontvangers actief zijn op LinkedIn. De gesponsorde berichten verschijnen dan tussen de ‘gewone’ InMails, zodat de kans groot is dat ze effectief geopend en gelezen worden. En dat is uiteraard een eerste voorwaarde om een conversie te realiseren

Sponsored InMails worden pas afgeleverd op het moment dat de ontvangers actief zijn op LinkedIn

Click to tweet!

LinkedIn-gebruikers hoeven trouwens niet te vrezen dat ze voortaan overspoeld zullen worden door gesponsorde berichten. Er geldt voor elke gebruiker namelijk een limiet van één Sponsored InMail per zestig dagen. Ook heeft iedereen de mogelijkheid om zich volledig af te melden voor Sponsored InMails.

Gewone vs gesponsorde InMail

We zetten even de verschillen tussen beide op een rijtje:

Gewone InMail

  • Toegang: iedereen die een premium account heeft, kan naar om het even welke gebruiker een InMail versturen. Het maximaal aantal InMails is afhankelijk van het niveau van je account.
  • Berichten in bulk verzenden: gewone InMails zijn in principe bedoeld voor persoonlijke berichten. Daarom kun je in de meeste gevallen maar 15 à 30 berichten in één keer versturen.
  • Meldingen: de ontvangers krijgen een duidelijke melding dat ze een persoonlijk bericht ontvangen hebben.

Sponsored InMail

  • Toegang: gesponsorde berichten versturen is complexer dan gewone InMails versturen. Je moet het proces volledig beheren via LinkedIn. Bepaalde aspecten van de campagne heb je niet zelf in de hand.
  • Berichten in bulk verzenden: je kunt vrij makkelijk alle actieve LinkedIn-gebruikers die binnen je beoogde doelgroep vallen bereiken.
  • Meldingen: de gesponsorde berichten verschijnen tussen de gewone berichten, maar zijn duidelijk gelabeld als gesponsorde content. Gebruikers kunnen dit zien voordat ze de berichten openen.
  • Kost: Sponsored InMail werkt met een biedingssysteem in functie van de doelgroep. Je stelt dus een bedrag in en betaalt een cost-per-send.

Sponsored InMail werkt met een biedingssysteem in functie van de doelgroep

Click to tweet!

De voor- en nadelen van Sponsored InMail

De vraag is uiteraard waarom bedrijven Sponsored InMail zouden gebruiken. Daar zijn wel enkele goede redenen voor te bedenken:

  • Je mail belandt in de LinkedIn-inbox, die meestal niet zo vol zit als de gewone inbox van je bestemmeling.
  • Je bent zeker dat je bericht effectief wordt afgeleverd aan gebruikers die online zijn.
  • Je hebt de mogelijkheid om heel nauwkeurig je doelgroep te targetten. Een targetgroep moet wel minstens 100 contacten bevatten.
  • Meer kans op leads en conversies. Volgens LinkedIn is Sponsored InMail ideaal om afgeschermde content zoals webinars, infografieken, whitepapers en ebooks te promoten.

Toch mogen we ook de nadelen niet uit het oog verliezen:

  • Dit systeem werkt met targetgroepen, maar in tegenstelling tot bij eigen opgebouwde e-maillijsten weet je op voorhand niet exact bij wie je berichten zullen terechtkomen. Het is wel mogelijk om bedrijven uit je doelgroep uit te sluiten.
  • De berichten zijn overduidelijk gelabeld als ‘sponsored’, wat de ontvangers kan afschrikken.
  • Eens gestart, is het niet zo makkelijk om de campagne nog bij te sturen.

Ten slotte nog dit: voor bedrijven die actief zijn op de Nederlandse markt zit er zit een addertje onder het gras. Het is namelijk niet mogelijk om via Sponsored InMails mensen in Nederland targetten. De Nederlandse interpretatie van de Europese telecomwet laat dit immers niet toe. Vanuit Nederland mikken op doelgroepen in het buitenland is wel mogelijk.

Executive Summary

LinkedIn lanceerde onlangs een nieuwe advertentiemogelijkheid: Sponsored InMail. Wat is het, hoe werkt het en is het effectief nuttig?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *