Link building via social media

Social media netwerken zijn de laatste jaren enorm gegroeid. Zowat iedereen die regelmatig het internet gebruikt, is aanwezig op minstens één sociaal netwerk. Als je iets wil betekenen in de marketing wereld ben je dan ook bijna verplicht om beroep te doen op social media om je merk te promoten, discussies op gang te brengen, dichter bij je klanten te staan, etc. Maar wist je dat social media ook perfect geschikt zijn voor link building? Ontdek hoe je aan social media link building doet en welke social media platformen ideaal zijn om waardevolle links te creëren.

Waarom social media geschikt zijn voor link building

Social media draaien rond het bouwen relaties en vertrouwen winnen van je connecties. Bij link building is dat net hetzelfde: je moet vertrouwen winnen en relaties opbouwen om links te verdienen.

Social media link building

Via social media kan je op verschillende manieren aan link building doen. Meestal gaat het bij social media weliswaar om indirecte links, maar ook conversaties die via social media gevoerd worden, kunnen een positief effect hebben op je link building activiteiten. Hoe meer sociale activiteit er is, hoe hoger je trouwens zal ranken in de organische zoekresultaten van Google (sociale signalen zijn immers een belangrijke factor in Google’s algoritme), wat uiteindelijk meer clicks, links en conversies zal opleveren.

Bovendien helpen social media websites mensen aanmoedigen om te discussiëren over je merk, waardoor de top of mind bekendheid van je merk zal stijgen, wat uiteindelijk eveneens meer clicks en conversies zal opbrengen.

Vanuit je profiel op populaire sociale netwerken, kan je tenslotte een kwalitatieve link naar je hoofdwebsite creëren. Als er vaak op deze link geklikt wordt, zal je website hoger ranken.

Wie kan gebruik maken van social media?

Jammer genoeg zijn social media niet geschikt voor elk bedrijf. Sommige producten zijn bijvoorbeeld minder interessant om over te discussiëren via social media. Denk er ook dat als je doelpubliek bestaat uit 65 plussers, je waarschijnlijk niet al te veel aanhangers zal hebben. Hou tevens rekening met het type medium. Twitter wordt bijvoorbeeld eerder gebruikt als nieuws kanaal, terwijl LinkedIn een zakelijk platform is. Denk dus na over de mogelijkheden die elk sociaal medium voor jouw bedrijf of merk kan bieden.

Social media link building via de verschillende sociale netwerken

Social media link building via Facebook

Facebook bestaat al sinds 2004 en heeft meer dan 1 biljoen actieve gebruikers. Een Facebook pagina biedt bovendien heel wat mogelijkheden voor social media link building: je kan foto’s, video’s, statussen en updates posten, en informatie geven over komende evenementen, solden, enzovoort.. Dat maakt Facebook een zeer algemeen social medium waarmee je heel wat interessante promotie mogelijkheden hebt.

Social media link building via Twitter

Twitter werd opgericht in 2006 en heeft momenteel zo’n 500 miljoen gebruikers. Twitter is een perfect social medium om korte berichtjes de wereld in te sturen. Via deze korte berichtjes kunnen bezoekers snel uitmaken of de aangeboden informatie hen interesseert of niet. Via Twitter is het tevens zeer gemakkelijk communiceren; foto’s of video’s gebruiken hoeft niet en er zijn heel wat applicaties die Twitter zeer gebruiksvriendelijk kunnen maken. Let er echter op dat je niet alleen links post of enkel alleen je eigen artikels post. Om social media link building via Twitter te realiseren, zijn tweets over andere content noodzakelijk. De beste promotie via Twitter zal je immers krijgen via invloedrijke twitteraars die je volgen of je tweets zien, en dat zal niet gebeuren als je nooit met iemand anders of over iets anders communiceert. Twitter is perfect om je berichten onder de aandacht te plaatsen van mensen met rechtstreekse interesse voor het onderwerp waarover jij praat.

Social media link building via LinkedIn

LinkedIn werd in 2003 gelanceerd en wordt beschouwd als netwerk voor professionals. LinkedIn het is het ideale social medium om op de hoogte te blijven van de content die de mensen in jouw professionele omgeving interesseert. Als je professionele informatie wil delen, doe je dat dan ook best via LinkedIn om zoveel mogelijk zichtbaarheid te genereren.

Social media link building via LinkedIn

Google+ werd opgericht in 2011 en is een erg belangrijk social medium als je vaak content schrijft en via deze content links naar je website wil creëren. Author rank wordt immers sterk beïnvloed door je aanwezigheid in Google+. Wie geen Google+ account heeft, zal dus lager scoren in de zoekresultaten van Google.

Executive Summary

Social media zijn erg belangrijk voor iedereen die aan marketing doet
Ontdek hoe je via social media ook aan link building kan doen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *