LinkedIn Groups: niet geschikt voor sales

qm-linkedingroups-niet-voor-sales

Het professionele sociale netwerk LinkedIn biedt heel wat voordelen. Het dient een functie als je online CV en laat je ook toe om te netwerken en professionele contacten te leggen. Maar daar stopt het niet: je kunt ook content delen, op zoek gaan naar een nieuwe werkgever (of werknemer, uiteraard) en deelnemen aan gesprekken in relevante LinkedIn Groups. Jammer genoeg wordt deze laatste toepassing niet door iedereen op de juiste manier gebruikt.

Geen commerciële blogposts

LinkedIn Groups zijn erg nuttig om met andere professionals in je niche te connecteren en gesprekken aan te knopen. Idealiter zijn deze Groups bruisende entiteiten waar trends besproken worden, insights gedeeld, best cases cases toegelicht,… Kortom: via relevante gesprekken en content kun je er informatie inwinnen over je niche. En dat is ook de bedoeling van LinkedIn Groups.

Maak dus niet de fout om er eenvoudigweg je eigen verkoperige blogpost te dumpen.

We zien steeds vaker dat LinkdIn Groups beschouwd worden als ‘lead pools’ en dat is helemaal niet de bedoeling. Zonder meer commercieel getinte artikels posten werkt niet. LinkedIn-groepen zijn namelijk bestemd voor discussies. Niet voor sales.

Het LinkedIn-algoritme verwijdert of verplaatst je artikels zonder verpinken als ze niet relevant of te commercieel zijn.

Click to tweet!

Maak een hit van je artikel op LinkedIn

“Maar ik heb een nuttig en boeiend artikel geschreven,” horen we je zeggen “Mag ik dit dan niet posten in een LinkedIn Group?” Natuurlijk wel! Vraag jezelf gewoon eerst even af:

“Bevat dit artikel relevante en boeiende informatie voor professionals uit mijn sector?”

Is het antwoord “Ja”, dan hoef je niets te vrezen van het LinkedIn-algoritme, dat artikels zonder verpinken verwijdert of verplaatst als ze niet relevant of te commercieel zijn. De eerste (en moeilijkste) horde ben je gepasseerd. Nu geven we je nog enkele tips om van je artikel een LinkedIn-hit te maken.

Laat van je horen, ook als je niets te koop hebt

Blogposts van linkdumpers kunnen vaak niet op veel sympathie rekenen. Niet verwonderlijk, trouwens; schaamteloze zelfpromotie is helemaal not done in LinkedIn Groups. De sleutel tot succes? Je actief tonen lang voordat je eigen content promoot. Op die manier toon je dat je bijdrage waardevol is, waardoor je geloofwaardigheid opbouwt. Leden van de Group zullen daardoor later veel ontvankelijker zijn voor je blogposts. We herhalen het nog maar eens voor de goede orde: spammy one-off content werkt niet.

Engageer andere leden

Als de tijd uiteindelijk rijp is om een van je eigen artikels te delen, maak dan niet de fout om het niet in te kleden. LinkedIn Groups draaien namelijk om het uitwisselen van ideeën met andere professionals. Engageer hen dan ook. Formuleer een probleem, vraag naar tips, licht je eigen oplossing toe… Het zijn allemaal manieren om Group-leden wakker te schudden. Deze strategie biedt trouwens een dubbel doel: meer engagement houdt je artikel in leven, terwijl een Group manager dan weer zou kunnen besluiten om je artikel te verwijderen als het iedereen koud laat.

Wees selectief en strategisch met je posts

Nog een laatste tip: wees selectief met wat je post. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om je allerbeste posts te bewaren als ankerposts (om een discussie aan op te hangen), en gerichte kleinere posts te gebruiken om je comments mee te staven (met een link naar het aritkel in kwestie, uiteraard). Dat je dit alleen doet als je artikel ook echt waarde biedt, is een evidentie. Irrelevante content haalt het gewoon niet, zowel op de korte als op de lange termijn.

Executive Summary

Spammy links in LinkedIn Groups worden genadeloos afgestraft door leden van de groep en het LinkedIn-algoritme. Wat is de juiste manier om je blogposts te delen in Groups?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *