Leer je klanten kennen via sociale media | 4 tips

Sociale media zijn een uitstekende manier om met je klanten in contact te treden. Mensen geven soms heel wat belangrijke informatie over zichzelf prijs op sociale media, wat het voor adverteerders heel gemakkelijk maakt om hen te leren kennen, en om te weten te komen wat ze juist willen. Sociale media geven de adverteerder ook de kans om met deze klanten rechtstreeks te communiceren. Hier vind je alvast 4 manieren hoe je meer te weten kan komen over je eigen klanten, of over je potentiële klanten, via sociale media.

Hoe beschrijven ze zichzelf in hun biografie?

Op vele sociale netwerken is een kleine ruimte voorzien waar gebruikers zichzelf kunnen beschrijven. Onder andere op Facebook en Twitter is er een kleine ruimte voorzien waar gebruikers iets over zichzelf kwijt kunnen. Deze kleine bio is soms heel beperkt, maar toch is het voor adverteerders van onschatbare waarde. De meeste gebruikers van sociale media hechten bovendien ook voldoende belang aan dit kleine tekstje, zodat je als adverteerder meteen kan weten wat voor hen belangrijk is.
Zie je bijvoorbeeld dat een gebruikers veel belang hecht aan zijn vroegere verwezenlijkingen? Dan kan je hier als adverteerder op inspelen. Is een andere gebruiker trots om in een bepaalde stad te wonen, en laat die persoon dat duidelijk merken, dan is local targeting misschien wel een goed idee.

Op welke tijdstippen zijn ze het meest actief?

Een ander aspect dat je veel leert over gebruikers is het tijdstip waarop ze meestal actief zijn. Weten wanneer je gebruikers online zijn zorgt ervoor dat je je marketinginspanningen efficiënter inzet. Het heeft immers geen zin om tweets uit te sturen wanneer niemand ze leest.

Er bestaan verschillende tools om te weten te komen wanneer het merendeel van je followers online zijn. Een tool die we eerder al bespraken is bijvoorbeeld Tweriod.

Naar wie luisteren ze?

Om te weten te komen wat je klanten willen, kan je ook zien te achterhalen aan wie ze momenteel belang hechten. Naar wie luisteren ze op dit moment? Zijn er bepaalde social influencers die in je sector actief zijn?

Een manier om dit te weten te komen is door bijvoorbeeld naar beurzen en workshops te gaan, en te kijken wie er de meeste aandacht trekt. Wie is bijvoorbeeld de keynote speaker op een belangrijk seminarie in jouw sector? Eens je de social influencers ontdekt hebt, kan je snel achterhalen met welke onderwerpen zij de aandacht trekken. Hierop kan je jouw content strategie voor jouw eigen website baseren.

Welke content willen ze?

Welke andere sites bezoeken je klanten? Niet zo makkelijk te achterhalen, aangezien hier niet echt een tool voor bestaat. Wat je wel kan doen is het simpelweg vragen op je eigen site. Plaats bijvoorbeeld een widget op je site, met de vraag welke site in jouw niche ze nog bezoeken.

Eens je de sites te weten gekomen bent, kan je kijken welke content goed scoort op deze sites. Vanaf dan is het een kwestie van je strategie hierop af te stemmen.

Executive Summary

Sociale Media
Sociale media zijn een uitstekend middel om je huidige klanten en potentiële klanten beter te leren kennen.
4 tips
Hier vind je 4 tips die je kunnen helpen bij het verzamelen van kostbare informatie van klanten via sociale media.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *