Kreeft en champagne op België’s eerste Kloutparty

Gisterenavond werd in Antwerpen de allereerste Belgische Kloutparty gehouden. Het feestje was bedoeld voor mensen met een voldoende hoge Kloutscore. Deze Kloutscore is een score tussen 0 en 100 die aanduidt hoeveel invloed je hebt op sociale media, zoals Twitter en Facebook. Hoe hoger je score, hoe meer invloed je hebt. Je invloed op sociale media kan stijgen door bijvoorbeeld het aantal volgers dat je hebt op Twitter, of het aantal likes dat jouw foto’s krijgen op Facebook.

In De Verenigde Staten bestaan Kloutparties al langer dan vandaag. In België was het gisteren de eerste keer. De Belgische Kloutparty werd georganiseerd door Cain Ransbottyn van The Other Agency in de Social Media Club in Antwerpen. Enkel mensen met een voldoende hoge Kloutscore werden toegelaten, de rest mocht er gewoon niet in.

Meer zelfs, hoe hoger je Kloutscore, hoe exclusiever het feestje werd. Mensen met een score rond de 50 kregen een gratis fris pintje. Maar heb je een score boven 70, dan werd je zelfs opgehaald en terug naar huis gebracht met een heuse limousine. Op het feestje zelf mocht je je de hele avond tegoed doen aan gratis champagne, cava, gin en sushi.

Veel reactie

De eerste Kloutparty lokte in ieder geval veel reactie uit. Tegenstanders vinden het hele idee maar niets, en noemen de Kloutparty het zoveelste BV-feestje. Maar zelfs Bekende Vlamingen zonder een voldoende hoge Kloutscore werd de toegang geweigerd. Andere celebrities die wel een hoge score hadden, zoals DJ Regi, voelden dan weer weinig voor het evenement.

Interessant voor adverteerders

Kloutfeestjes worden voornamelijk georganiseerd om mensen te leren kennen die een grote invloed uitoefenen op sociale media. Dit is met name interessant voor de reclamejongens en adverteerders, die hun product of merk de nodige bekendheid moeten geven in de markt. Op zulke feestjes zouden zij mensen kunnen leren kennen die een rol kunnen spelen in het promoten van hun product.

Maar om als adverteerder in staat te zijn om influencers te leren kennen, moet je natuurlijk zelf eerst op het feestje toegelaten worden. Voor veel adverteerders al een te lastige klip om te nemen. Al hadden bedrijven wel de mogelijkheid om het feestje te sponsoren. En natuurlijk hopen deze sponsors dat de elite van de sociale media foto’s van hun product of merk delen met hun talrijke achterban. Zo kunnen ook ‘gewone’ bedrijven mee profiteren van dit exclusieve feestje.

Executive Summary

Eerste Belgische Kloutparty
In de Social Media Club in Antwerpen vond gisteren het eerste Belgische Kloutfeestje plaats. Enkel mensen met een voldoende hoge Kloutscore mochten erin.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *