KAA Gent krijgt nieuw communicatieplan met nadruk op social media

De tweedejaars- en derdejaarsstudenten van de Arteveldehogeschool zijn hard bezig met het ontwikkelen van een nieuw communicatieplan voor de nabijgelegen Buffalo’s. Zij krijgen in 2012-2013 namelijk een nieuw stadion en daarbij hoort dus een nieuw communicatieplan om nieuwe supporters aan te trekken…

Zeer mooi om te zien dat online media, waaronder ook social media, sterk geïntegreerd wordt in het onderwijs. Toen ik 4 jaar geleden afstudeerde, werd er nog niet zoveel aandacht besteed aan social media & online marketing. Maar nu maakt het dus volop onderdeel uit van het curriculum wat zeker en vast een goede zaak is.

Het nieuwe communicatieplan van de Buffalo’s wordt crossmediaalvoetbal-en-social-media

Zoals ik al zei gaat het in de richting Communicatiemanagement vooral om offline marketing, of beter: ging. Want de studenten (zowel tweedejaars als derdejaars) van de Arteveldehogeschool zullen een communicatieplan en –strategie ontwikkelen die zowel offline als online werkt met veel aandacht voor social media. Een crossmediale campagne dus, iets wat volgens enkele kenners de toekomst van marketing zal worden.

Men wilt namelijk vooral de jonge supporters bereiken en onderzoeken hoe zij worden beïnvloed via online communities en sociale media netwerken. Het doel van de nieuwe communicatiestrategie is dus om de betrokkenheid te verhogen bij supporters en dan vooral de jonge(re) supporters. En om dat te doen, startten de tweedejaarsstudenten in november met een onderzoek.

In dit onderzoek werden ongeveer 1200 fans ondervraagd over hun supportersgedrag, fanprofiel, bestedingsgedrag en hun houding tegenover voetbal in het algemeen en KAA Gent in het bijzonder. Op basis van die enquêtes en het vooronderzoek zullen de derdejaarsstudenten nu een volledige communicatiestrategie uitwerken.

De Buffalo’s interactief

De Buffalo’s doen het alleszins niet slecht op social media: 18167 fans en 2586 praten-hierover op de Buffalo Facebookpagina en 1864 followers en 2180 tweets  op de KAA Gent account op Twitter. Beide accounts hebben ook een hele hoop actieve fans die regelmatig berichten posten op beide walls. Bovendien worden beide accounts ook al goed beheerd: zo beantwoordt men vragen van supporters over spelers op Twitter en plaatst men regelmatig foto’s en status updates op Facebook.

KAA-Gent-TwitteracountWe zijn dus zeer benieuwd naar wat de studenten bedacht hebben als strategie, welke kanalen – offline & online – ze allemaal zullen inschakelen en hoe ze de betrokkenheid zullen trachten te verhogen bij de (jonge) Buffalo fans. Generatie Y zijnde, zijn de studenten allicht zeer begaan met alles wat met online te maken heeft en dus zeker social media…

Social Media 101

En wij zullen daar verslag van uitbrengen. Enerzijds bekijken hoe het onderzoek verlopen is en wat de daaropvolgende strategie zal zijn. Maar anderzijds ook het interviewen van de studenten en docenten omtrent de integratie van online marketing en vooral social media (marketing) binnen de opleiding en wat hun visie is op de toekomst van (online) marketing. En wie weet leren we wel nog iets van hen, of zij van ons, of beide. En misschien ontdekken we zelfs de volgende marketeer van het jaar in wording!

Je ontdekt het hier volgende week met tekst en beeld. Het persbericht kan je nalezen op de website van de Arteveldehogeschool .

 

Executive Summary

Wat?Arteveldehogeschool & KAA Gent slaan de handen in elkaar
En?De tweedejaars- en derdejaarsstudenten zullen de nieuwe communicatiestrategie voor de Buffalo’s ontwikkelen

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *