Je merkreputatie bewaken op sociale media

Je merkreputatie bewaken op sociale media

online reputatie bewakenHet wordt vaak gezegd: een goede reputatie opbouwen duurt lang en er is maar één fout nodig om al je zorgvuldige werk om zeep te helpen. En het is geen eenvoudige opgave om je reputatie terug op te bouwen. Daarom is het belangrijk om risico’s vroeg te detecteren en in een vroeg stadium te verhelpen, zeker nu social media kanalen een belangrijke rol spelen. Facebook en Twitter worden door veel bedrijfsleiders gezien als de grootste risicokanalen en moeten daarom aandachtig gemonitord worden.

Een sterke reputatie is een bedrijfswijde inspanning

Een goede social media reputatie opbouwen, mag niet het werk zijn van één persoon. Alle werknemers zijn daarbij betrokken. Het is dus belangrijk om een gedegen social media beleid uit te stippelen voor alle werknemers. Bovendien moet ook het topmanagement bij de social media activiteiten betrokken zijn. Als zij er niet positief aan bijdragen, dan is de return vaak beduidend lager. Een bijkomend voordeel van hun bijdrage? Ze kunnen hun eigen stempel drukken op het bedrijfsimago.

Social media monitoring moet je elke dag doen

Je hoeft niet per se een social media manager aan te stellen, maar het is wel nodig dat minstens één werknemer doorheen de dag je social media controleert en monitort. Hij of zij gaat daarbij op zoek naar vermeldingen van je bedrijf of merk en grijpt in als dat nodig moest zijn. Het geheim van reputatiemanagement op social media is namelijk problemen signaleren en oplossen voor ze uit de hand lopen. Via social media monitoring tools is dat zelfs helemaal geen tijdrovende klus.

Monitor ook je eigen werknemers

Ook je eigen werknemers moet je monitoren. Je werknemers vertegenwoordigen immers je bedrijf, dus zij mogen geen Facebook posts of tweets de wereld insturen waaraan mensen aanstoot nemen. Het social media gedrag straalt immers af op je bedrijf!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *