Je Facebook ROI verhogen? Dat doe je zo!

qm-returnonfacebook

Facebook stuit regelmatig op commentaar. Facebook ads worden steeds opdringeriger, hoor je dan, of ‘jongeren hebben het gehad met Facebook’. Maar met meer dan een miljard gebruikers staat Facebook nog steeds stevig in haar schoenen. Meer nog, het populaire sociale netwerk blijft hét platform bij uitstek voor social media marketeers en blijft aan haar succes timmeren in 2014. Een facebookpagina hoort nog steeds bovenaan je online marketinglijstje te staan. Maar op welke manieren haal je nu juist return uit Facebook?

Facebook ROI: een close-up

Voor veel marketeers reikt Facebook niet veel verder dan het aanmaken van een facebookpagina. Een goed begin, maar er zijn natuurlijk nog veel andere mogelijkheden en tricks om Facebook in je voordeel te gebruiken. Je merk of bedrijf promoten kan bijvoorbeeld ook via advertenties, sponsored stories en F-commerce. Niet-betaalde Facebook posts en acties zijn dus nog maar het tipje van de Zuckerberg.

De voordelen van Facebook marketing

Actief aanwezig zijn op Facebook heeft een positieve invloed op mobile interacties.

De voordelen van Facebook marketing reiken trouwens tot buiten het platform zelf. Facebook ondersteunt je content marketing strategie, actief aanwezig zijn op Facebook heeft een positieve invloed op mobile interacties en ook je SEO vaart er wel bij. Search en social raken immers steeds meer elkaar verweven: een sterke aanwezigheid op Facebook betekent een boost voor je ranking in de zoekresultaten en dus je autoriteit. Het geheim? Een goede content marketing strategie! Met een uitgekiende strategie kan je gericht investeren op Facebook en toch een hoge ROI behalen.

Facebook als marketingtool

Leg je fans in de watten met leuke posts en acties

Facebookpagina’s zijn een uitstekende manier om connecties aan te gaan met merkfans. Via relevante en waardevolle content, wedstrijden en Q&A’s bouw je merkloyaliteit op bij je fans. Staar je niet blind op aantallen: kwalitatief engagement van een klein aantal mensen is veel betekenisvoller dan sporadisch engagement van een groot aantal. Zoek de ‘harde kern’ van je merkfans en transformeer hen in loyale ambassadeurs. Verdiep je ook zeker in Facebook EdgeRank om je positie in de NewsFeed te beïnvloeden.

Je Facebook ROI boosten met advertenties

Sponsored stories, advertenties die afgevuurd worden op gebruikers die in interactie treden met een gesponsorde pagina, zullen binnenkort volledig verdwijnen. De nadruk van Facebook komt zo meer op Facebook Ads te liggen. Hoe je deze optimaliseert voor ROI? Zorg dat je de juist mensen target, doe A/B-testen, en hou je campagne in de gaten. Zo haal je de beste resultaten.

F-commerce: je eigen Facebook shop

Via een Facebook Shop of shop tab krijg je toegang tot een veelvoud aan facebookgebruikers – zelfs als ze niet achter hun computer zitten. Het potentieel van de verschillende share opties zorgt bovendien dat je brand awareness snel kan groeien als je de juiste mensen bereikt. Het is echter wel zo dat een Facebook Shop (nog) niet opweegt tegen een volwaardige webshop.

Facebook insights: data en insights

Met Facebook Insights meet je het bereik en het succes van je posts.

Met Facebook Insights voor pagina’s heb je snel heel wat data voorhanden. Het aantal likes van je pagina zegt natuurlijk niet veel, maar gelukkig kan je ook dieper graven. Door je bereik en het succes van je posts te meten, weet je al snel waar je strategie bijgestuurd moet worden. Je social impact meten is trouwens van groot belang op eender welk platform – gelukkige bestaat er een brede waaier aan tools zoals Google Analytics, Hootsuite en Communi.it.

Hou ook je concurrenten in de gaten!

Door in te gaten te houden wat je concurrenten goed of juist niet goed doen, krijg je extra informatie voor je eigen strategie. Facebook voorziet daarvoor trouwens ook een tool – Watch Page – waarmee je bedrijven uit je regio of niche snel kan terugvinden.

Hoe past Facebook in jouw content strategie? Haal je de gewenste resultaten? Laat het ons weten!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *