02.12.2011 - Social

Hoe omgaan met positieve reacties op social media?

Terwijl je enorm veel artikels vind over hoe je nu moet omgaan met negatieve reacties op social media, is het al heel wat lastiger om op zoek te gaan naar tips over hoe om te gaan met positieve reacties op deze social media. Wat zeg je als iemand je een compliment geeft? “Dank u”. En verder?

Nu, in zijn essentie is elke reactie die je krijgt op social media iets goed. Het doel is om in interactie te gaan met je klanten en als zij een reactie plaatsen, dan kan je de conversatie aangaan. Een klant die iets negatief tweet of post op facebook, kan je nog proberen overtuigen en de schade proberen te beperken. Met enige skills kan je van een negatieve reactie zelfs iets positiefs maken. Zonder social media of jouw aanwezigheid op social media had dergelijke reactie verloren gegaan en had die klant ook nooit verder geholpen kunnen worden in zijn frustratie.

Mag ik eerlijk zeggen dat het makkelijker is om, op vlak van interactie, om te gaan met negatieve reacties op social media dan met positieve reacties? Ik zeg niet dat het een leukere situatie is, want dat is het zeker niet, integendeel zelfs. Maar vaak denkt men dat men bij positieve feedback niets moet ondernemen, dat het goed loopt en dus best gewoon met rust kan gelaten worden. Nu, er zijn wel een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden bij het omgaan met positieve reacties op social media.

Wees bescheiden:

Wees bescheiden als je omgaat met positieve reacties op social media. Bedank mensen die de tijd nemen om iets positiefs over je merk of bedrijf te plaatsen. Voor merken die een enorme positieve aanhang hebben op sociale media hoef je niet telkens elke reactie te gaan beantwoorden. Als je een grote, positieve community achter je merk hebt, die dan nog eens heel actief is op social media, probeer dan eens heel de groep te belonen voor hun positieve feedback. Organiseer een leuke actie of deel een exclusieve preview van een nieuw product mee. Verstevig het positieve gevoel dat er rond je merk hangt!

Speel in op positieve feedback:

Positieve interacties kunnen ook leiden tot goede conversaties tussen klant en merk of tussen klanten onderling. Als een klant op facebook post hoe lekker hij een bepaalde koffie wel niet vind bij een Starbucks bijvoorbeeld, raadt hem dan ook eens een andere koffie aan of de ideale versnapering om erbij te nemen. Bouw verder op het initiële compliment en blijf je merk erbij betrekken.

Doe er iets mee!

Positieve reacties kunnen bovendien zelfs hun eigen leven gaan leiden als ze gedeeld of geliked worden. Maar je kan er ook voor zorgen dat de positieve reactie uitvergroot wordt. Bijvoorbeeld aan de hand van storytelling waarbij je de klant zijn verhaal achter de positieve reactie laat vertellen. Op die manier komt het verhaal dat je vertelt authentiek over omdat het geen marketingboodschap bevat maar een getuigenis van een tevreden klant. Getuigenissen hebben trouwens nog steeds een zeer grote impact!

Positieve reacties op social media, doe er iets mee en wacht niet af. Behandel ze niet als iets vanzelfsprekend en koester ze. In elke interactie met de klant zit enorm veel waarde. Gebruik deze dan ook altijd in je voordeel.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans