Hoe je werknemers aanzetten om bedrijfsnieuws te delen op sociale media?

Stel je eens voor: je hebt als bedrijf fantastisch nieuws te melden. In al je enthousiasme stuur je het nieuws door naar al je medewerkers in de hoop dat ze dit nieuws delen op de sociale netwerken. Mooie reclame voor jouw bedrijf natuurlijk. Maar uiteindelijk gebeurt er niets.

En dat is jammer, want je medewerkers kunnen je sociale bereik flink uitbreiden. Elk van jouw medewerkers heeft immers een eigen netwerk uitgebouwd, en bovendien genieten jouw medewerkers heel wat geloofwaardigheid en vertrouwen binnen deze netwerken. Een post van jouw bedrijf die door je personeel gedeeld wordt, zal daarom zeker positief ontvangen worden op de sociale netwerken.

Social media draait rond relaties

Hoe kan je er dan toch voor zorgen dat je personeel het positieve nieuws over je bedrijf deelt op sociale netwerken? Om op deze vraag te kunnen antwoorden, moeten we even stilstaan bij de aard van social media. Bij sociale netwerken draait het voornamelijk rond relaties. Die relaties tussen gebruikers vormen de basis van een sociaal netwerk, het is de reden waarom mensen zich aansluiten bij een sociaal netwerk.

Gebruikers zijn daarbij veel meer geneigd om te interageren met gebruikers die ze goed kennen. Veel gebruikers zullen sneller een foto liken of een link sharen van andere gebruikers waarmee ze een goede band hebben.

Band creëren met werknemers

Dat geldt niet alleen op het sociale netwerk, maar ook daarbuiten. Wanneer je personeel niets van het bedrijf deelt op het sociale netwerk, dan is dat in vele gevallen omdat de werknemer geen nauwe band heeft met het bedrijf. Stel jezelf eens de vraag: hoeveel weet je eigenlijk zelf over je werknemers? Weet je zelf niets over hen, waarom zouden zij dan zelf moeite moeten doen om nieuws over het bedrijf te delen op sociale netwerken? Heb je een nauwe band met hen, dan zal de kans groter zijn dat dit zich ook zal vertalen op de sociale netwerken.

Wil je dat je medewerkers zich nauwer verbonden voelen met het bedrijf, en dus ook bedrijfsgerelateerd nieuws delen op de sociale netwerken, dan begin je best bij de offline relaties met je personeel. Zorg ervoor dat ze zich verbonden voelen met het bedrijf. Net zoals op sociale netwerken, moet je je werknemers ook buiten de werkuren leren kennen. Wat zijn hun hobbies? Wat doen ze graag? Die typische informatie die je op sociale netwerken te weten komt.

De oplossing ligt dus voor de hand. Creëer een offline sociaal netwerk binnen het bedrijf zelf, zodat je werknemer zich verbonden voelen met het bedrijf. Zorg ervoor dat je werknemer een soort van goede vriend wordt zoals op sociale netwerken, en de kans wordt groter dat hij ook op het echte sociale netwerk meer zal interageren.

Executive Summary

Werknemers en sociale media
Delen jouw werknemers bedrijfsnieuws op sociale media? Indien niet, hoe kan je hen ertoe aanzetten?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *