Hoe je bedrijf effectief profileren op Facebook

facebook marketing

Het is als bedrijf belangrijk om aanwezig te zijn op sociale media, en dus ook op Facebook. Maar waarom is deze online aanwezigheid zo belangrijk? En hoe bepaal je de content die hier verspreid moet worden?

Aan de hand van je Facebookpagina kan de bezoeker in één oogopslag zien waarvoor je bedrijf staat en wordt je merk op een visuele manier gepositioneerd. Daarnaast kan je via een Facebookpagina content delen met je publiek en hiermee zelfs converseren. Aan de hand van je Facebookpagina wordt enerzijds je online visibiliteit en anderzijds het engagement van de klant verhoogd.

Een social media strategie is onmisbaar!

Alvorens te beginnen met de promotie van je pagina, moet je een duidelijke strategie uitwerken. Welke doelgroep wil je bereiken en welke indruk wil je nalaten? Daarbij is het belangrijk steeds je doel voor ogen te houden. Wil je je klanten binden, hen ondersteuning bieden of hen louter informeren? Wil je je merk en zijn reputatie een boost geven of wil je je verkoopcijfers opkrikken? Elk doel en elke doelgroep vragen om een specifieke benadering!

Op welke social media kanalen zijn we reeds aanwezig en welke communicatiestrategie en -toon worden daar gehanteerd? Je moet als bedrijf namelijk één consistente social mediastrategie hanteren over alle kanalen heen. Monitor je andere kanalen en trek je strategie door naar Facebook!

Via Facebook kan je communiceren, binden, engagen en informeren.

Click to tweet!

Facebook: een geval apart!

Alvorens het uitstippelen van de strategie op Facebook, moet er eerst gekeken worden naar de specifieke kenmerken van het kanaal. Facebook wordt namelijk ingezet voor bepaalde doelen en benadert andere doelgroepen dan bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn. Terwijl LinkedIn voornamelijk in een zakelijke context ingezet wordt en Twitter gebruikt wordt als aanvulling op andere kanalen, is Facebook rechtstreeks gericht is op de consument. Via Facebook trachten bedrijven de consument te binden, engagen en informeren over hun producten en/of diensten. Wat Facebook uniek maakt is dat je zowel massacommunicatie als one-to-one communicatie kunt combineren in één kanaal! Dit zorgt ervoor dat Facebook regelmatig ingezet wordt als brandingtool of als customer care tool. Consumenten worden eenvoudig gemonitord en begeleid via Facebook.

Facebook marketing: ready, set, go!

Indien je je strategie bepaald hebt, zet je het best al enkele posts online alvorens mensen uit te nodigen je pagina te liken. Als ze dan op je pagina komen, is er reeds content aanwezig waarmee de consument zich kan binden.

Wanneer deze posts online staan, kan je beginnen met de promotie van je pagina. Dit kan je doen door je pagina te sharen en vrienden uit te nodigen de pagina te liken. Vervolgens kan je ook links naar je pagina plaatsen op andere social media kanalen en gerelateerde websites.

Tot slot moet je je pagina goed onderhouden. Het effect van een campagne dooft namelijk uit en je moet je pagina continu updaten! Meer weten? Ontdek onze tips over geavanceerde Facebook marketing waarmee je bereik kan vergroten.

Executive Summary

Facebook heeft in 2014 maar liefst 1.35 miljard actieve gebruikers. Als bedrijf is het bijgevolg belangrijk om op dit medium aanwezig te zijn, het bereik op het kanaal is immers immens! Lees hier welke stappen je moet doorlopen om je als bedrijf effectief op Facebook te profileren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *