Hoe je Facebook Edgerank verhogen?

Heb je soms het gevoel dat jouw Facebook posts door niemand worden gelezen? Soms plaats je een bericht op Facebook waarvan je zelf vind dat het heel interessant is, maar er is niemand die je post leuk vindt of een reactie plaatst. Een reden hiervoor is waarschijnlijk dat je Edgerank te laag is. Concreet zou dat dan betekenen dat slechts een handvol mensen jouw bericht te zien krijgen in hun news feed.

Heel vervelend, want heel wat belangrijke informatie geraakt zo niet tot bij je vrienden of klanten. De oplossing ligt dus in het verhogen van je Edgerank. Maar hoe doe je dit precies?

Edgerank is een algoritme dat Facebook gebruikt om te bepalen welke berichten in de news feed van een bepaalde gebruiker moet verschijnen. Het algoritme is vergelijkbaar met het algoritme dat Google gebruikt om websites te ranken in de zoekresultaten. Hetzelfde principe zit erachter. Google wil kwaliteit leveren aan haar gebruikers, waardoor het sites met interessante content en links van websites met veel autoriteit bovenaan zal plaatsen. Hetzelfde geldt voor Facebook. Als je veel berichten krijgt van mensen waar je weinig contact mee hebt, zal de kans kleiner zijn dat je veel zal rondsurfen en lang op het netwerk zal blijven rondhangen.

De Facebook Edgerank wordt bepaald door drie factoren: affiniteit, gewicht en tijd. Affiniteit duidt op de relatie tussen de plaatser van het bericht en de persoon die het bericht te zien krijgt. Hoe meer affiniteit tussen beide personen, hoe hoger de Edgerank. Gewicht duidt op het type bericht dat je plaatst. Is het een simpele status update? Is het een foto of een video?Hoe meer likes en reacties een bepaald type bericht krijgt, hoe meer gewicht het krijgt. Tags plaatsen in een video of foto kan ook helpen voor meer gewicht. De laatste factor is tijd. Hoe recenter een bericht, hoe beter.

Nu we weten waarvan de Edgerank afhangt, kunnen we deze ook verhogen. Hier zijn enkele tips:

Optimaliseer het tijdstip van je posts

Dit zal vooral afhangen van het type business dat je wil promoten. Beheer je de Facebook pagina van een café, dan is het optimale tijdstip waarschijnlijk het weekend, of vlak ervoor. Ook pagina’s van reisbureau’s hebben zo hun typische piekmomenten.

Niet alleen de dag kan geoptimaliseerd worden, ook het tijdstip van de dag is belangrijk. Studies hebben aangetoond dat mensen het meest actief zijn op Facebook tussen 1 en 3 in de namiddag. Dit kan een goed tijdstip zijn om je bericht te plaatsen. Maar, ook hier weer kan het afhangen van pagina tot pagina. Je kan best je eigen analyse uitvoeren van tijdstippen waarop het meest wordt gereageerd op je posts.

Post regelmatig

Herinner je contacten op Facebook eraan dat je bestaat. Post dus regelmatig iets nieuws op Facebook. Minstens 1 keer per dag is aan te raden, zeker wanneer je nieuw bent op het netwerk. Hoe meer fans je hebt, hoe meer je kan posten.

Belangrijk is ook dat je niet te veel post op Facebook, aangezien het gevaar bestaat dat je gaat spammen. Zorg ook voor consistentie. Door in 1 week heel actief te zijn, en de volgende twee weken niets van je te laten horen, breng je je fans in verwarring. Zo weten ze niet wat ze van je mogen verwachten in de toekomst, en ze zullen niet reageren op je posts.

Post relevante content

Zorg ervoor dat de content die je post relevant is, en verband houdt met je product of dienst. Blogposts over je bedrijf of product kan je makkelijk delen met je fans op Facebook. Belangrijk is ook om regelmatig een link naar je site te leggen, zodat je profiteert van extra verkeer naar jouw website. Maar ook hier weer, wees hier zuinig mee. Erger je contacten niet.

Het is ook gebleken dat de diversiteit van de posts bevorderlijk is voor de interactie. Zorg dus voor een goede afwisseling tussen links, tekst, foto’s en video’s.

Doe aan community building

Laat je fans voelen dat ze welkom zijn op jouw pagina. Praat met hen, doe mee aan de discussies die ze voeren. Zorg ervoor dat ze gewenst zijn op jouw pagina, en dat ze zich deel voelen van de community.

Laat hen ook zelf aan het woord. Geef ze de kans om vragen te stellen, of hun mening te geven over je bedrijf of product. Op die manier is de kans ook groter dat andere mensen hierop inpikken, en dat er veel activiteit ontstaat op jouw pagina.

Een andere manier om aan community building te doen is het organiseren van wedstrijden. Beloon jouw fans door hen te laten deelnemen aan een wedstrijd, waarbij ze mooie prijzen kunnen winnen. Dit zal ook het aantal fans van jouw pagina doen stijgen.

Vraag zelf om interactie

Soms kan het ook heel eenvoudig, door gewoon aan je fans te vragen om je posts te liken of te delen. Plaats een bericht waar je heel trost op bent, een verslag van een prestatie die gezien mag worden. Bijvoorbeeld wanneer je product een bepaalde onderscheiding heeft gekregen. Bij die gelegenheden mag je je zeker niet te beschaamd voelen om aan je fans te vragen om deze post te delen.

Met deze tips zal de Edgerank van je pagina ongetwijfeld stijgen. Op naar meer fans, op naar meer verkeer naar jouw website!

Executive Summary

Facebook Edgerank
De Facebook Edgerank bepaalt de zichtbaarheid van je posts op Facebook.
Social media strategie
Hier vind je enkele tips die de Edgerank van je Facebookpagina kunnen verhogen.

1 Comment

  1. Edwin Vlems

    8 months ago




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *