Het gaat er niet zozeer om OF je social media gebruikt, maar HOE!

Versta me niet verkeerd, het is nog steeds enorm belangrijk social media te gebruiken maar social media is daarentegen niet langer ‘nieuw’. Vele bedrijven hebben social media al opgenomen in hun marketingplan. En vandaag de dag gaat het er dus niet langer om OF je aanwezig bent op social media (wat wel nog steeds belangrijk is!!) maar HOE je daar aanwezig bent en wat je doet om je fans, volgers, gebruikers en bezoekers te engageren.

Je hebt een profiel op Facebook, op Twitter en misschien heb je zelfs een YouTube en Flickr account. Goed voor jou! Maar wat doe je er mee? Heb je al interessante filmpjes op je YouTubekanaal? En welke acties heb je ondernomen om je fans en volgers op Facebook en Twitter te engageren?

Be original, be creative!

Wie tegenwoordig wil opvallen via social media, moet ook iets werkelijk opvallends doen. Er zijn dagelijks honderden acties op sociale media, van simpele wedstrijden tot unieke marketingpareltjes. Zoals je weet, zullen enkel de ‘pareltjes’ onthouden worden en krijgen de ‘simpele’ wedstrijden hoe langer, hoe minder gevolg. Tenzij je een auto of iets dergelijks verloot.

Je echte ‘die hard fans’ zullen nog wel geëngageerd blijven door je ‘simpele’ acties maar de kracht van social media bestaat er (ook) in om nieuwe klanten aan te trekken en je naamsbekendheid te vergroten. En nieuwe klanten trek je (meestal) niet aan door een simpele wedstrijd. Nieuwe klanten trek je aan door iets ongeziens te doen, door die personen werkelijk te engageren, te betrekken bij je merk.

Daarnaast is het ook zo dat wanneer je met een unieke (en geslaagde) campagne uitpakt, je sowieso ook veel aandacht krijgt op alle social media kanalen, maar ook van de traditionele media. Kijk maar naar Heylen en hun Facebookparking. Dat nieuws verspreidde zich snel via social media en vervolgens via traditionele media (verschillende radiozenders vermeldden de Facebookparking). Zelfs tot over de landsgrenzen staat Heylen nu bekend als innovator, daar is dit artikel van Matt McGee de getuige van. De actie heeft bovendien voor een mooie toename in fans en volgers gezocht.

Missie geslaagd dus!

Social Media Creativity – best cases

KLM – #LiveReply

KLM doet tegenwoordig goed z’n best om z’n klanten te engageren en te betrekken bij hun merk. Dit toonden ze gisteren nogmaals aan door een unieke social media actie te voeren. Op 19 september organiseerde KLM gedurende 12 uur ‘#LiveReply’, een actie waarbij iedere tweet op een gepersonaliseerde wijze beantwoord werd.

Op die manier toont KLM dat ze om haar klanten geeft en dat ze er een prioriteit van maakt alle vragen en klachten (die via Twitter binnenkomen) te beantwoorden. Want zeg nu zelf, een bedrijf dat je vragen en/of klachten onbeantwoord laat, zal zeker en vast niet in je bovenste schuif liggen. Bovendien valt KLM ook met deze actie enorm hard op en dat in positieve zin wat het imago van KLM alleen maar versterkt.

Volkswagen – Golf Story Days

Ook Volkswagen lanceert regelmatig zeer sterke social media acties. Het sterke punt van hun nieuwe actie is dat ze traditionele media combineren met nieuwe media.

Golf_Story_Days

Zo zie je vandaag de dag verscheidene posters en billboards in het straatbeeld waarop allerlei verschillende types van het Golf model staan te prijken. De bedoeling is om met je smartphone een foto te nemen van deze posters, maar ook van iedere Golf die je tegenkomt op straat. Ten slotte zijn er ook banners opgehangen bij iedere VW-dealer. Foto’s van die posters, banners of echte auto’s leveren telkens een bepaald aantal punten op. Die punten kan je verzamelen door je genomen foto’s naar VW te sturen via de Golf Story app (te downloaden op de Android market & iPhone app store).

Vervolgens kom je in een klassement te staan en degene die op het einde van de actie de meeste punten heeft, maakt kans op de nieuwe Golf Cabrio. Meer informatie over de actie vind je op www.golfstory.be

Facebook Hotel – Ushuaïa Beach Hotel Ibiza

Ook hotels kunnen hun klanten en mogelijke klanten engageren via social media. Het idee hoeft zelfs niet zo vergezocht te zijn. Het Ushuaïa Beach Hotel op Ibiza geeft al sinds enige tijd hun klanten de mogelijkheid om via touchscreenzuilen foto’s en berichten te plaatsen op hun eigen Facebookaccount.

Bij het inchecken krijgen de bezoekers een RFID-chip en met behulp van deze chip kunnen ze aan speciale touchscreenzuilen zich aanmelden op hun eigen Facebookprofiel. Vervolgens kunnen ze dan foto’s en berichten delen met hun vrienden waardoor al hun vrienden ‘kennis maken’ met het Ushuaïa Beach Hotel.

Dit geeft dus als groot voordeel dat de bekendheid van het hotel de lucht in zal schieten. Als feest- en jongerenhotel weet het hotel namelijk dat alle jongeren sowieso een Facebookprofiel hebben en dat de gebruikswaarde van deze mogelijkheid dus enorm hoog zal zijn. Bovendien kan er niet enkel gedeeld worden, maar kan er op ingecheckt worden op events en kunnen events geliket worden. Win-win dus voor het hotel aangezien ze bij elke post, like of check-in vermeld worden en zo een enorm groot bereik hebben.

Na het bekijken van het promofilmpje wil ik al meteen m’n koffers pakken en vertrekken naar Ushuaïa beach hotel! Missie wederom geslaagd!

Zo zie je maar dat je met soms een zeer simpel idee, een grote impact teweeg kan brengen maar dat je wel degelijk een uniek idee nodig hebt om op te vallen. Heb je toch een beetje schrik voor de hoge prijs van zo’n actie of heb je weinig inspiratie? Doe dan beroep op stagiairs en studenten uit de richting Reclame. Zij zullen je zeker enkele geslaagde acties kunnen pitchen!

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *