Het einde van de wereld is voer voor marketeers

Zoals iedereen ondertussen wel weet, zijn we aan onze laatste dagen bezig op deze aardbol. Deze vrijdag, op 21 december 2012, “vieren” we met z’n allen het einde van de wereld, althans volgens een oude Maya kalender. Zowel believers als non-believers kijken met toenemende spanning en enthousiasme uit naar de datum. We kunnen nu al voorspellen dat hashtags als #MayanCalender en #EndOfTheWorld de komende dagen alleen maar stijgende activiteit zullen kennen. Bereid je ook voor op een stortvloed aan Fake Apocalyps foto’s, van een brandend New York, tot overstromende piramides.

Het einde van de wereld is natuurlijk ook voer voor reclamemakers. Zij zien er een ideaal onderwerp in om nog eens een ‘allerlaatste’ campagne te lanceren. We geven hier 3 mooie voorbeelden.

Durex

Comdoomfabrikant Durex maakt van de “End Of The World” hype gebruik om een nieuwe campagne te lanceren. Met dubbelzinnige slogans als The End is Coming, en Go Out With A Bang speelt Durex handig in op de aandacht die er momenteel rond het onderwerp hangt. Al kunnen we ons natuurlijk wel afvragen wat het nut is van een condoom indien de wereld toch zou vergaan …

Meer Durex slogans vind je hier.

AXE

Een bekende advertentiecampagne, die ondertussen iedereen wel gezien heeft, is de campagne van Axe. In deze campagne bouwt een stoere bink zijn eigen Ark van Noach, om zich te wapenen tegen het einde van de wereld. Wanneer hij zichzelf vergrijpt aan een busje Axe deodorant, komen allerlei bevallige jonge dames in tweevoud naar de ark toe gewandeld.

Het spreekt voor zich dat deze campagne voor veel religieuze groeperingen een doorn in het oog is. Axe heeft sinds de lancering van de campagne dan ook al veel kritiek gekregen.

Kraft

Ook voedingsgigant Kraft surft handig mee op de golven van de End Of The World hype. Kraft lanceerde een nieuw campagne om de KD Pocalypse, de Kraft Dinner Apocalypse te promoten, een gerecht op basis van macaroni en kaas. Door gebruik te maken van Facebook en Twitter roepen ze alle KD fans op om van de KD Pocalypse hun laatste maal te maken voordat de wereld vergaat. Elke fan die een tweet stuurt en daarin aangeeft de KD Pocalypse als laatste gerecht te verorberen, mag een gratis doos afhalen.

NASA biedt weerwerk

Al deze campagnes mogen dan wel een humoristische inslag hebben, we mogen niet vergeten dat nog steeds heel wat mensen daadwerkelijk ervan uit gaan dat de wereld op 21 december 2012 zal vergaan. En dat kan natuurlijk paniek veroorzaken.

NASA trad dan ook op om mensen gerust te stellen. En dat deed NASA door met gelijke wapens te strijden, door gebruik te maken van de sociale media. 10 dagen voor het voorspelde einde van de wereld werd door NASA een video op Youtube gepost, waarin het uitlegt waarom de wereld niet zal vergaan op 21 december 2012. Afwachten of we er op 22 december nog steeds mee kunnen lachen!

Executive Summary

Het einde van de wereld
De hype rond het einde van de wereld is een gedroomd onderwerp voor marketeers om hun product in de kijker te zetten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *