#Hashtags onder de loep: hoe gebruik je ze op een efficiënte manier?

Hashtags. Ooit voorbehouden aan de Twitter-elite, vandaag wijdverspreid en veel gebruikt op zowat alle sociale media. Sommigen vinden ze ronduit irritant, anderen vinden het een handige manier om content rond een bepaald onderwerp te ordenen en te doorzoeken. Hoe dan ook worden ze vandaag niet meer alleen op sociale media gebruikt, de hashtag heeft zijn weg gevonden naar de advertising en marketing sector, waar ze gretig gebruikt worden. Maar hoe gebruik je de hashtag op een efficiënte manier?

Waarom hashtags gebruiken?

Gebruik je zelf nog geen hashtags in je marketing campagnes? Dan wordt het hoog tijd om daar verandering in te brengen! Op social media worden hashtags vooral gebruikt om content rond bepaalde onderwerpen te ordenen. Je kan er meer klanten mee bereiken, of je kan ze gebruiken om bepaalde evenementen te promoten. Mensen doorzoeken zowel sociale media als via Google op allerlei hashtags, dus ook daar bieden ze heel wat potentieel: je kan ze gebruiken om je content meer visibiliteit te geven. Sinds kort kan je via Google bijvoorbeeld zoeken op een bepaalde hashtag, en Google zal je posts van Google+, Twitter en Tumblr geven die de hashtag gebruiken.

Hashtags op een efficiënte manier gebruiken

Hashtags bieden heel wat voordelen, al is voorzichtigheid geboden. We geven je dan ook graag enkele tips mee omtrent het juiste gebruik van hashtags. Je kan ze trouwens gebruiken op alle van de onderstaande netwerken.

hashtags

  • Wees uitermate voorzichtig als je zelf een hashtag in het leven roept om iets te promoten. In het verleden gingen tal van goedbedoelde hashtags de mist in, omdat twitteraars de hashtag op een totaal andere manier gebruikten. Het bekendste voorbeeld is wellicht #McDStories, waarbij tal van Twitteraars negatieve berichten postten in plaats van positieve berichten. Ook bij ons in België is er een mooi voorbeeld: toen de vakbonden op 30 januari 2012 staakten, riepen ze op om steun te betuigen met de hashtag #30j. Via die hashtag kwam echter vooral erg veel kritiek op de staking.
  • Gebruik algemene hashtags om de discussie te spekken en om klanten te bereiken. Hashtags zijn ideaal om je doelpubliek aan het converseren te krijgen. De hashtag #seochat is bijvoorbeeld populair bij seo-specialisten. Lever je als bedrijf zelf seo-diensten, dan is het wellicht interessant om deze hashtag te volgen en om er zelf af en toe gebruik van te maken om de aandacht te trekken. Hou ook de trending hashtags op Twitter en Google in de gaten: als er eentje opduikt die gerelateerd is aan je bedrijf, spring er dan meteen op en ga de hashtag gebruiken.
  • Gebruik ze om een evenement of een conferentie te promoten. Als je een conferentie of een evenement geeft, plak er dan een vaste hashtag op. Mensen die aanwezig zijn op je conferentie of je evenement, sturen er mogelijk allerlei tweets en updates over de wereld in. Als ze daarbij gebruik maken van je hashtag, vergroot het bereik exponentieel en ligt het veel hoger dan het aantal fysiek aanwezigen.
Executive Summary

#Hashtags onder de loep
De hashtag heeft vandaag zijn weg gevonden naar de advertising en marketing sector. Maar hoe gebruik je de hashtag op een efficiënte manier?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *