Hallo Instagram Stories, see you Snapchat?

instagram stories

De maanden juli en augustus, da’s komkommertijd. Met uitzondering van diegenen die onder airco’s en achter laptops het hoofd proberen koel te houden, betekent de zomer voor de meesten vooral (even) nietsdoen. Dubbel geplooid in de hangmat of zweetoksels kwekend op het terras zijn ze gedoemd tot het refreshen van hun Facebook-feed in de hoop iets interessants tegen te komen, maar veel nieuws valt er niet te rapen. Gelukkig is er Instagram, dat zopas een volledig nieuwe dienst lanceerde: Instagram Stories. In dit artikel leggen we uit hoe die Stories werken, hoe je ze voor jou(w bedrijf) kunt láten werken en voorspellen we of Snapchat zich ook beter terugtrekt in de hangmat. Neem je cocktail er gerust bij.

Het verhaal van Instagram Stories

Instagram Stories lijken verdacht veel op Snapchat­-posts. Het zijn namelijk slideshows met foto’s en videofragmenten die je voor een korte periode deelt (24 uur, om precies te zijn), al dan niet opgeleukt of gepersonaliseerd met tekst, tekeningen en emoji’s. Stories verschijnen niet in je tijdlijn, maar in een balkje erboven. De profielfoto’s van mensen die een Story hebben gepost, krijgen daar een gekleurde cirkel. Als je erop tikt, openen de verhalen in een nieuw scherm. Naar Fabeltjesland? Ja, naar Fabeltjesland!

Navigeren binnen een verhaal doe je simpelweg door te tikken. Een swipe zorgt er dan weer voor dat je in het volgende verhaal belandt. Heb je het hele verhaal uitgezeten, dan start het volgende vanzelf. De volgorde wordt bepaald door een algoritme dat vergelijkbaar is met dat van Facebook. Reageren kan, maar enkel via privéberichten. In tegenstelling tot Facebook, haal je geen vind-ik-leuks of publieke commentaren binnen met Instagram Stories, maar de auteur van de post ziet wel wie zijn Story bekeken heeft.

Instagram Stories als marketingtool

Instagram Stories zijn vooral geschikt om het engagement van de consument te verhogen en om merkbekendheid te bevorderen. Instagrammers vormen een echte community, waardoor je je merk kunt introduceren in een groot netwerk van mensen die bereid zijn om te praten over wat ze op hun smartphoneschermen zien voorbijkomen. De truc is dan ook om je berichten aantrekkelijk te maken om te delen.

Instagram Stories zijn vooral geschikt om het engagement van de consument te verhogen en om merkbekendheid te bevorderen.

Click to tweet!

Een geslaagde Instagramcampagne…

  • … informeert en inspireert via goedgekozen foto’s en filmpjes
  • … belicht je product of dienst vanuit een andere hoek, bv. met een kijkje achter de schermen of ‘een dag uit het leven van’
  • … brengt je dichter bij je doelpubliek
  • … geeft (potentiële) klanten een goed gevoel over je merk

Mond-tot-mondreclame voor de 21e eeuw, eigenlijk.

Is het verhaal van Snapchat uit?

De loyaliteit van zestienjarigen

Snapchat doet het heel goed bij 16- tot 34-jarigen. Dit publiek is verknocht aan hun favoriete platform en zal niet snel geneigd zijn de overstap naar Instagram Stories te maken. De leeftijdscategorieën daarboven, waarbij Instagram sowieso meer marktaandeel heeft, zullen waarschijnlijk wel aan hun vertrouwde applicatie blijven plakken en vallen voor de gebruiksvriendelijkheid van Instagram Stories. Dat Instagram Stories minder filters en snufjes te bieden heeft – Face-swapping is bijvoorbeeld een populair snufje op Snapchat waar Instagram Stories geen alternatief tegenover zet – zal dit iets oudere publiek ook minder storen.

Gaan met die geofilters

Toch heeft Snapchat een functie op zak waar Instagram Stories marketeers meer op hun honger laat zitten, namelijk geofilters. Dit zijn laagjes die gebruikers over hun foto’s kunnen swipen om meteen te laten zien waar ze zijn. Je kunt voor je zaak of je event ook een persoonlijke geofilter maken, al dan niet met je logo, wat qua branding natuurlijk een geschenk uit de hemel is.

’t Is dringend!

Op andere vlakken heeft Instagram dan weer meer troeven in de hand. Terwijl je bijvoorbeeld door het vluchtige karakter van Snapchat zeker bent van een ‘sense of urgency’, zet Instagram in op de twee paden: de permanente feed en de Stories die een veel korter leven beschoren zijn. Zo slaag je erin én urgentie te creëren én een band op te bouwen door middel van consequente, inspirerende content.

#

Tot slot kun je zowel aan Snapchat-berichten als aan Instagram Stories hashtags toevoegen, maar ze zijn niet zoekbaar. Instagram laat wel een omweggetje toe: je kunt een Story in je feed delen en er zo wél functionele hashtags aan toekennen. Geïnteresseerden klikken ze aan om binnen de app te zoeken naar soortgenoten. Handig voor je marketingstrategie, dat moeten we je vast niet vertellen.

 

Executive Summary

Wil je weten hoe Instagram Stories werken en hoe ze als marketingtool kunnen dienen? Benieuwd of Snapchat nu ten dode is opgeschreven? Lees er alles over.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *