Groeien in social media: McDonald’s #littlethings

De afgelopen dagen maakten we de ene social media fail na de andere mee. Steven Van Belleghem vertelde ons onlangs in een interview dat slechts 10% van alle bedrijven wereldwijd van zichzelf vindt dat ze goed bezig zijn met social media en dat ze het integreren in alles wat ze doen. Dat is nu dus wel overduidelijk geworden…

Zelfs een groot bedrijf als McDonald’s heeft al de bittere smaak van een social media fail moeten proeven. Met hun campagnes en hashtags #meetthefarmers en #McDstories kregen ze meer negatieve reacties dan positieve. En ook lokaal zien we blunderende organisaties op social media, zoals de ABVV bijvoorbeeld…

#littlethings: ronde 2 voor McDonald’s?

Chicken-McBites-#littlethings-McDonalds-twitter
Zo’n kleine 40% van de wereldwijde bedrijven zegt dat ze experimenteren met social media, waaronder dus ook McDonald’s en de ABVV. Maar dat experimenteren… Tegen welke kost is dat? Want het imago van McDonald’s heeft een enorme knauw gekregen na de #meetthefarmers historie en ook het ABVV stootte veel tweeps tegen de borst met haar actie ‘staak mee op #30j’.

McDonald’s probeert nu dat imago terug wat op te krikken door een meer algemene campagne te lanceren. Via de hashtag #littlethings kunnen tweeps laten weten welke kleine dingen hen plezier bezorgen in het leven. Dit om hun nieuw product Chicken McBites te promoten wat volgens McDonald’s dus ook kleine dingen zijn die je plezier (kunnen) bezorgen. Hoewel er nog geen negatieve reacties gepost werden met de hashtag #littlethings wordt ook hier de hashtag weer gekaapt om reclame te maken voor andere bedrijven…

McDonald’s & social media: met vallen en opstaan

Nu, het kapen van een hashtag is iets wat je niet kan controleren. Bovendien hebben de meeste tweets ook helemaal niets met McDondald’s te maken. Door een meer algemene hashtag te kiezen, tracht McDonald’s allicht een herhaling van #meetthefarmers te vermijden. Maar op deze manier missen ze ook hun doel want waarschijnlijk was het de bedoeling dat mensen gingen tweeten over de kleine dingen bij/rond McDonald’s die hun plezier bezorgen wat nu dus niet echt naar voor komt. Men zal nog eerder de link maken met #meetthefarmers en #McDstories dan met het positieve gevoel dat McDonald’s zou moeten oproepen.

mcdonalds-twitter-littlethings

Toch lijkt McDonald’s dus wel iets opgestoken te hebben van hun vorige blunder. Ondertussen hebben ze enkele brand advocates ingeschakeld waaronder Christina Milian en hebben ze een offline en gratis event georganiseerd met de groep Salt N Pepa. Zo kunnen ze de lancering wat kracht bijzetten en extra social media buzz creëren want ze tweeten zelf ook foto’s van het event en ook alle aanwezigen tweetten volop rond het event, #littlethings en Salt N Pepa bij McDo…

Ten slotte zie je op de McDonald’s Twitter pagina wel positieve reacties rond het nieuwe product en de hashtag #littlethings die bovendien ook actief gemonitord worden en dus geretweet worden. Het probleem is wel dat de meeste mensen de tweets in hun feed zullen bekijken of in de zoekresultaten en dat slechts een klein deel ook effectief naar de McDonald’s Twitter pagina zal surfen. Anderzijds bereiken ze door het inschakelen van Christina Milian en Salt N Pepa wel zo’n 350.000 tweeps die enkel positieve reacties te zien krijgen.

McDonald’s leert dus wel degelijk uit z’n (social media) fouten maar heeft toch nog een lange weg af te leggen. Ze kunnen, net als het ABVV, zeker en vast nog iets leren van Coca Cola!

Executive Summary

Wat? Nieuwe poging voor McDonald’s met hashtag #littlethings
En? Nog niet optimaal, maar McDonald’s heeft toch geleerd uit haar social media fouten…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *