Facebook privacy ten koste van productontwikkeling?

Facebook  ligt onder vuur in Europa. Er zijn nieuwe regels aankomende op vlak van privacy. De nadruk zou liggen op controle door de gebruikers over hun gegevens. Zo zouden de richtlijnen het mogelijk maken te bepalen in welke mate websites zoals Facebook je  gegevens mogen delen.

Dit is natuurlijk verre van ideaal voor het zakenmodel van ’s werelds grootste sociale netwerk. Facebook leeft namelijk van de Facebook advertenties die je door middel van persoonlijke gegevens kan targeten op een afgelijnde doelgroep. In hoeverre Facebook zich zal moeten aanpassen aan de Europese markt zullen we weten wanneer deze regels tot wet worden omgegoten door de Europese Ministerraad.

Facebook privacy in Amerika

FTC gebouw waar er mee gedacht zal worden aan privacy op Facebook.

Ook in Amerika moeit de regering zich met de wijze waarop bedrijven met de privacy van gebruikersgegevens omgaan. Facebook is akkkoord gegaan met een extra toezicht vanuit de overheid op de manier waarop ze privacy in hun producten integreren. De FTC is de commissie die met Facebook zal samenwerken, de Federal Trade Comission zal twee maal per jaar een privacy audit doen.

Om nog extra aandacht te besteden aan privacy is er ook een nieuw gezicht bij het productteam van Facebook. Michael Richter is een advocaat en Facebook’s chief privacy officer. Hij zal vanaf nu nauw betrokken zijn bij de nieuwe diesnten van Facebook. Zijn invloed op het product team zal waarschijnlijk niet zorgen voor een snellere evolutie, integendeel. Als advocaat zal hij ieder contract tot op de letter controleren en de aandacht richten op details.

Wat zijn de gevolgen voor Facebook?

Sommige Facebook gebruikers zijn erg gesteld op de staat waarin het sociale netwerk zich nu bevindt. De grote veranderingen van het laatste jaar zoals de Facebook Timeline zijn daarom onwenning en soms zelfs als agressief en negatief onthaald. De invloed van deze aandacht voor privacy heeft voor deze groep conservatieve Facebook gebruikers het voordeel dat veranderingen eerst tientallen keren zullen worden onderzocht vooraleer ze aan gebruikers getoond worden.

Voor iedereen die hoopt op sterke stappen vooruit in de wereld van social media is het dan weer een spijtige zaak. De Facebook Timeline  is met gemengde reacties onthaald, met privacy als gids zullen dergelijke intiatieven weinig tot helemaal geen kans meer krijgen. Een innovatief Facebook kunnen we nu misschien wel vergeten?

Hoe belangrijk vinden jullie Facebook privacy? Moet er steeds meer aandacht aan privacy besteed worden, zelfs ten koste van nieuwe mogelijkheden? Of heeft Facebook het te bont gemaakt door persoonlijke gegevens onvoldoende te beschermen?

Executive Summary

Wat Zowel Europa als de VS bemoeien zich met Facebook privacy.
Gevolgen Zal dit positief zijn voor de gebruikers of innovatie onmogelijk maken?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *