Facebook niet happig op clickbait artikels

clickbait

“Dit geloof je nooit”

“Deze truc verandert je leven”

“Wat je NU moet doen”

Waarschijnlijk ben je in je Facebook feed al heel wat artikels tegengekomen met deze formulaïsche titels. Als je er ooit in een zwak moment op klikte, dan had je daar waarschijnlijk ook meteen spijt van. You just got clickbaited!

Wees gerust, ook Facebook is niet gelukkig met clickbaitartikels, die met hun spectaculaire en bewust vage titels clicks genereren naar inhoudsloze, BuzzFeed-achtige artikels. Om je feed te zuiveren van deze artikels, bindt Facebook de strijd aan tegen clickbait.

Clickbait onder de loep

Het bedrijf van Mark Zuckerberg zal daarbij ‘time on site’ als belangrijkste metric gebruiken. Aangezien clickbait artikels weinig of geen toegevoegde waarde bevatten (en soms zelfs helemaal niet de aangekondigde inhoud!), wijzigt Facebook nu haar News Feed algoritme om clickbait uit je Facebook feed te filteren. Het algoritme bekijkt hoe Facebookers zich gedragen nadat ze een link aanklikten. Keren ze snel terug naar Facebook? Dan bevat het artikel waarschijnlijk niet de beloofde content, waardoor hij een lagere plek in de rankings toegekend krijgt.

Ook engagement wordt getrackt. Likes en comments bepalen mee of een artikel al dan niet de moeite waard is. Wordt er veel op een artikel geklikt, maar krijgt het maar weinig likes? Dan is dat voor Facebook een duidelijk signaal dat het artikel niet kon bekoren.

Meer beet in je feed

Het doel van de wijziging? Clickbait en onzinnige artikels uit je feed weren en een positieve en kwaliteitsvolle feedervaring garanderen. Marketeers die altijd al binnen de lijntjes kleurden en zich niet schuldig maakten aan clickbait-technieken, hebben niets te vrezen. Wie wel bewust misleidende titels gebruikte, herziet beter zijn aanpak. Het gewijzigde algoritme zal je onverbiddelijk afstraffen.

Het is menens

Clickbait, dat niet voor niets als het ‘junkfood van de contentwereld‘ wordt bestempeld, zorgt alleen maar voor meer noise in je feed. Omdat er doorgaans erg weinig vlees zit aan clickbaitartikels, moet Facebook er niets van hebben. Dat Zuckerberg en de zijnen ook werkelijk het algoritme wijzigden, toont aan dat het menens is.

Executive Summary

Facebook is geen fan van clickbait. Hun nieuwste News Feed algoritme is dan ook bedoeld om er komaf mee te maken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *