Facebook goes Groupon

facebook_geld2010  was het jaar van de zogenaamde “Group Buying”, een speciale korting die verkregen wordt wanneer er voldoende mensen zich inschrijven of reserveren voor een bepaalde aanbieding. Het was dan ook geen wonder dat Group Buying bedrijven zoals Groupon en LivingSocial als paddenstoelen uit de grond schoten. In december 2010 deed Google een bod van niet minder dan 6 miljard dollar op Groupon, maar die laatste hapte niet toe. “If you can’t buy them, join them” dacht Google en begon plannen uit te werken voor hun eigen Group Buying platform, Google Offers.

Facebook Buy With Friends

Ook Facebook, nog zo’n mastodont in de internetwereld, springt op de Groupon-kar en test momenteel zijn gloednieuwe groepskorting feature, “Buy With Friends”. De werkwijze is simpel: een bedrijf plaatst een Facebook app (group buy app) op zijn Facebook page en deelt dit met zijn fans. Vervolgens, wanneer een fan een in-app aankoop doet wordt die aankoop gedeeld via zijn of haar news feed. Wanneer een Facebook friend hetzelfde product koopt via die news feed, krijgt hij of zij een mooie korting.

Het Amerikaanse detailhandelsconcern Walmart deed al iets gelijkaardigs. Eind 2010 plaatste het bedrijf op zijn Facebook fanpage een advertentie gekoppeld aan een promotie. Van zodra de advertentie 5000 likes kreeg, dan zou het aangeboden product verkocht worden aan een verlaagde prijs. Het resultaat? In slechts 24 uur werd de grens van 5000 likes behaald en het product (een 42” plasmatelevisie) was in een mum van tijd uitverkocht. Ook het aantal Walmart fans steeg aanzienlijk, aangezien de gebruikers hun vrienden aanspoorden om fan te worden en de advertentie te liken.

Momenteel is het via het ‘Buy with friends’-concept enkel mogelijk om virtuele goederen aan te kopen maar volgens Mashable zou Facebook weldra ook fysieke goederen beginnen aanbieden. Gezien de grote belangstelling van supermarkten en bedrijven in f-commerce zal dit niet te lang meer op zich laten wachten.

Facebook vs Groupon

Er is dus wel degelijk een markt voor group buying features op Facebook. Heeft Facebook daarmee Groupon schaakmat gezet? Moeilijk te zeggen, maar wat wel duidelijk is, is dat Facebook een ijzersterke concurrent zal worden. Alleen al het bereik van de sociaalnetwerksite ligt al aanzienlijk hoger dan die van Groupon (600 miljoen vs 35 miljoen). Als Facebook ook nog eens de kostprijs voor adverteerders verlaagt en die adverteerders lange termijns toegang geeft tot de gegevens van klanten (bijv. e-mail), dan kan het sociale netwerk wel eens de “Groupon Killer” worden. Aan Groupon dus om een tegenzet te plaatsen …

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *