Facebook en Twitter kleuren rood voor ‘Marriage Equality’ in Amerika

marriage equality

De komende drie maanden worden bijzonder spannend voor de holebibewegingen in Amerika: in het hooggerechtshof zijn twee historische gerechtszaken van start gegaan, een over ‘Proposition 8‘ en een over ‘DOMA (Defense Of Marriage Act’). Proposition 8 houdt het homohuwelijk in de staat Californië tegen, DOMA is een federale wet die de rechten van trouwende holebi’s beperkt. Beiden werden in lagere rechtbanken reeds onderuit gehaald, en nu is het dus aan het hooggerechtshof om over die wetten te oordelen. Hun oordeel wordt in juni verwacht.

HRC (Human Right’s Campaign), de grootste holebi belangenbeweging in Amerika, lanceerde naar aanleiding van de rechtszaken een campagne die meteen viraal ging op sociale media. Duizenden mensen veranderen hun profielfoto op Facebook en op Twitter, in een rode versie van het logo van HRC.

HRC logo gaat viraal

Toen de rechtszaken van start gingen, protesteerden heel wat voorstanders van het homohuwelijk voor het hooggerechtsgebouw in Washington. Maar, zoals we dat vandaag de dag gewoon zijn, vond de demonstratie niet alleen in Washington plaats: ze ging verder op Facebook en op Twitter. HRC riep alle voorstanders op om hun profielfoto te veranderen in een rode versie van het logo van de beweging. “Rood, omdat het de kleur van liefde is, en daar draait een huwelijk om”, aldus Charlie Joughin, de woordvoerder van HRC. “We wouden de mensen de kans geven om te tonen dat ze gelijke rechten steunen, op een publieke, goed zichtbare manier”.

De campagne ging meteen viraal, duizenden mensen veranderde hun profielfoto. Enkele Amerikaanse kranten, zoals Time en The Wall Street Journal, pikten de campagne op, en ook enkele Amerikaanse celebrities veranderde hun profielfoto. De campagne heeft zijn effect dus niet gemist.

Ook bedrijven doen mee

Zoals dat met alle goede virale campagnes gaat, doken er al gauw varianten van het logo op. Zo postte Maybelline een variatie op het logo, met de niet mis te verstane boodschap ‘Make a bold statement in red’, en ook Bonobos veranderde hun profielfoto.

Er doken ook tal van andere variaties op het logo op. Zo steunen blijkbaar ook Grumpy Cat, Rafiki (van The Lions King) en Yoda gelijke rechten.

Human’s Right Campaign bewijst met deze campagne dat ook ngo’s sociale media op een bijzonder krachtige manier kunnen inzetten, en dat sociale media een hulpmiddel kan zijn in de strijd die ze voeren.

Executive Summary

Human Right’s Campaign zet sociale media in in de strijd voor het homohuwelijk
Ook ngo’s kunnen sociale media inzetten in de strijd die ze voeren. Human’s Right Campaign bewijst dat met een campagne die viraal ging in Amerika.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *