Facebook boekt een forse winst, met dank aan mobiele advertenties

Facebook boekte in het derde kwartaal van dit jaar zo maar eventjes 425 miljoen dollar winst. En dat terwijl ze een jaar eerder nog een verlies van 59 miljoen dollar te verwerken kregen. De omzet steeg met 60 procent, tot 2 miljard dollar. Facebook heeft de grote stijging in opbrengsten te danken aan de opbrengsten uit mobiele advertenties: maar liefst 41 procent van de omzet van Facebook komt van die mobiele advertenties.

facebook mobiel

De winst van Facebook in cijfers

In het derde kwartaal van dit jaar boekte Facebook een omzet van 2,06 miljard dollar en een winst van 425 miljoen dollar. Van de omzet is 1,8 miljard dollar afkomstig uit advertenties, en daarvan is maar liefst de helft (49 procent) afkomstig van mobiel. Met andere woorden: Facebook haalde met zijn mobiele advertenties zo maar eventjes een omzet van 880 miljoen dollar, en dat alleen in de afgelopen drie maanden. Een indrukwekkend cijfer, dat we even van naderbij gaan bekijken.

Zoom in op mobiel

Als we naar het marktaandeel van Facebook op de online advertentiemarkt kijken, dan lijkt Facebook maar een kleine speler: volgens eMarketer heeft Facebook hier een marktaandeel van slechts 5 procent. Google is hier nog steeds de dominante speler, met een marktaandeel van 38 procent.

Als we echter alleen naar mobiele advertenties kijken, dan heeft Facebook plots een marktaandeel van bijna 16 procent in 2013. Nog indrukwekkender is de groei van het aandeel van de omzet uit mobiele advertenties binnen Facebook zelf: in hetzelfde kwartaal vorig jaar kwam slechts 5 procent van de omzet uit mobiele advertenties, vandaag is dat 49 procent. Vorig jaar kampte het bedrijf nog met dat grote verschil tussen het aantal mobiele bezoekers en de omzet die het bedrijf daaruit haalde, vandaag lijkt dat gat helemaal dicht gereden. De grote focus van Facebook op mobiele advertentieproducten begint zijn vruchten af te werpen.

Onderstaande grafiek geeft per kwartaal het percentage van de omzet die uit mobiele advertenties komt bij Facebook weer.

En hoe zit het met Google?

Google is nog steeds de dominante speler op de online advertentiemarkt, en het is dan ook een van de grootste concurrenten van Facebook. Ook Google legt een sterke focus op mobiel, de enhanced campagnes die onlangs zijn uitgerold zijn daar een mooi voorbeeld van. Maar ondanks dat, blijven de prijzen voor mobiele advertenties bij Google een stuk lager liggen dan de desktop advertenties, en blijft Google het overgrote deel van zijn inkomsten uit desktops en laptops halen. Het lijkt er dus op dat Google toe is aan een inhaalbeweging!

Executive Summary

Facebook boekt een forse winst
Afgelopen kwartaal boekte Facebook een winst van 425 miljoen dollar. Bijna de helft daarvan is afkomstig van mobiele advertenties.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *