f-commerce: de volgende stap van social commerce

f-commerce
Social media zijn niet meer weg te denken van het hedendaagse internetgebruik. Meer en meer bedrijven doen al aan social media marketing, velen weten echter nog niet hoe er precies mee om te gaan. Anderen gaan er volledig voor en maken van social commerce, sociale e-commerce, als een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie.

Social commerce

Promotiecampagnes op de social media zijn door bedrijven een veel gehanteerde methode. De volgende stap is social media inzetten om aan directe verkoop te doen. Bij social commerce is het de bedoeling om friends, fans en followers direct om te zetten tot klanten. Wanneer iemand weet dat vrienden een bepaald product zal interesseren, gaan ze het delen en bespreken. Vrienden en followers weten beter van elkaar wat ze interessant vinden dan de marketeers. Er ontstaan ook ratings en reviews die ook snel gedeeld en verspreid worden. Klanten worden zo zelf ingeschakeld in het marketingproces.

De merken hebben op de social media hun eigen pagina waarvan direct tot aankopen kan worden overgegaan binnen het sociale netwerk, zonder nog eerst gelinkt te worden naar een externe site.

f-commerce

Het grootste sociale netwerk, Facebook, is voor merken de ideale plaats om aan social commerce te doen. Er zijn enkele merken en winkelketens die de klant al de mogelijkheden geven om producten te bekijken en vervolgens te kopen zonder het Facebooknetwerk te verlaten. Facebook werkt ook aan een virtueel betalingssysteem met Facebook credits. Nu zijn ze enkel nog bruikbaar voor virtuele aankopen. Hierdoor zou alles dus gebeuren binnen het facebooknetwerk.

Een sterk voorbeeld van f-commerce is Levi’s. Men creëerde een friends store met de sociale plug-in ‘like’-knop. Hier krijgt men enkel de producten te zien die door vrienden werden aangeraden of leuk zijn gevonden. Men kan vervolgens andere vrienden uitnodigen om de winkel te bezoeken voor producten bekijken die jij hebt aangeraden.

Een tweede voorbeeld, Delta Airlines heeft hun bookings-machine in hun facebookpagina ingebouwd, men noemt het de Delta’s ticket window. Als koper van een ticket kan men meteen delen met vrienden waar men op reis gaat. Delta Airlines startte deze pagina in eerste instantie om de grote toename van nieuwe klanten de baas te kunnen. Men kan nu veel klanten helpen met een beperkte hoeveelheid aan werknemers.

Proctor & Gamble is een andere grote adverteerder die zijn merken direct aan de man wilt brengen via Facebook. Zij gebruiken hun Facebook wall als een winkel waar nieuwe producten kunnen gekocht worden voor dat ze in de winkel komen. De koper kan vervolgens zijn mening delen met P&G en met andere binnen het sociaal netwerk.

Social commerce: de ideale koopervaring

Social commerce moet de ervaring van het winkelen online en het winkelen in het algemeen verrijken. Want zelfs in de winkel zelf kan men nooit zoveel informatie bekomen over een bepaald product. Men verliest ook niet nodeloos veel tijd om te zoeken naar wat er interessant is, aangezien vrienden u kunnen aanraden welke producten u zullen aanstaan. Social commerce vereenvoudigt de winkelervaring zowel voor de bedrijven als voor de consument.

4 Comments

  1. Een kanttekening: “Bij social commerce is het de bedoeling om friends, fans en followers direct om te zetten tot klanten.” Bij social commerce zet je social media in om sales te stimuleren en te genereren. Friends, fans en followers converteren naar
    klanten leidt vaak tot eendimensionale spam (“volg/like ons en koop nu!”). Beter is het om de kracht van social media in te zetten om de friends, fans en followers van jouw friends, fans en followers te bereiken met mechanismen als product reviews, ratings en recommendations. Dat levert op de lange termijn meer succes op.

  2. Tom Bogaert

    10 months ago

    Hoi Frans Jan, de bedoeling is inderdaad social media te gebruiken als verkoopskanaal. Friends & Fans zijn een exponent. Maar zoöok directe verkoop. Social Word of Mouth mag inderdaad niet onderschat worden, en is zeker op lange termijn nuttig.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *