Ekko: conversaties op een nieuw niveau of een Twitterkopie?

Er is al enige tijd een geringe buzz rond Ekko. Er wordt namelijk nog niet heel veel over verteld op social media als Facebook en Twitter en pas sinds kort beginnen er berichten in de zoekmachines te verschijnen. Maar wat is Ekko nu? Voor velen is het nog niet toegankelijk. Wij wisten een inkomticket te versieren.

Ekko is een product van het bedrijf achter Netlog, Massive Media. Ekko is misschien wel een reactie op de teleurstellende en dalende gebruikscijfers van Netlog. Netlog krijgt rake klappen van Facebook, Hyves, Twitter en anderen en Ekko zou hier wel eens een antwoord op kunnen zijn. Of misschien is het ook een stand-alone conversation tool. Er zijn nog wel enkele dingen onzeker over Ekko, dat zich momenteel trouwens enkel in private bèta bevindt.

Wat is Ekko?

Een vraag die wel meer mensen zich volgens mij stellen. Een vraag die ik me ook lang gesteld heb. Tot dat ik eergisteren via een link toch binnen geraakte op Ekko. Na wat zoekwerk ontdekte ik dan enkele blogs van wat early adaptors die Ekko beschrijven als een ‘real-time conversation tool’. Massive Media zelf zegt dat Ekko ‘simply the best way to make conversation online’ is. En daar komt het eigenlijk wel op neer: een manier om online én in real-time te converseren.

Ekko_Dashboard

Ekko is eigenlijk een soort van veredelde chat met verscheidene knipogen naar Twitter (# en @). De bedoeling is dat gebruikers ekko’s (conversaties of chats) starten en dat andere gebruikers daar dan op reageren waardoor er dus een soort van chatroom of conversatie ontstaat. Gebruikersnamen worden voorafgegaan door het @-teken en er kan ook gebruik gemaakt worden van hashtags om ekko’s in te delen en naderhand ook te filteren.

Een ekko starten is vrij eenvoudig. Op de homepage klik je op ‘Get your ekko started’ waarna er een soort van chatvenster opent waarin je je bericht kan plaatsen. Het invoegen van media verloopt echt super. Je kan namelijk binnen Ekko zoeken naar video’s, GIF’s (jaja, die dingen zijn terug op Ekko!), afbeeldingen, enzovoort. Ekko lijst vervolgens resultaten op, je klikt je video of afbeelding naar keuze aan en verzend het bericht, al dan niet voorzien van hashtag(s). De hashtags worden trouwens ook gebruikt om ekko’s onder te verdelen in kanalen, zoals daar zijn #Auwesomeness, #ekko, #fail, #gif, …

Ten slotte is het ook makkelijk ekko’s die jij zelf gestart hebt of die je bekeken hebt, te volgen. De ekko’s blijven namelijk onder je ‘chatvenster’ staan en je ziet ook meteen als iemand een reactie geplaatst heeft op één van de ekko’s. Met het +-teken kan je zeer eenvoudig een nieuwe ekko starten.

Ekko_ekko's

Location-based chat

Locatie is zeer belangrijk in geval van Ekko. Dat merk je al bij het starten van een ekko. Daar krijg je meteen een kaartje te zien met je locatie. Berichten die je in je overzicht te zien krijgt zijn trouwens ook gebaseerd op locatie. In de tijdslijn rechts (overzicht van ekko’s) krijg je ekko’s te zien van mensen in jouw buurt (gebaseerd op jouw locatie). Geen berichten van je vrienden, fans, mensen die je volgt maar berichten gebaseerd op locatie. Een nieuwe benadering dus.

Voorts kan je de ekko’s verder filteren op basis van geslacht en leeftijd. En die drie dingen lijken het belangrijkst op Ekko want veel meer info over iemand krijg je niet. Alles wordt trouwens binnengetrokken vanuit Facebook: je vrienden (hoewel slechts een klein deel van m’n vrienden op Ekko verschijnen…), je profielfoto, je leeftijd en je locatie.

Ekko: de succesformule?

Ik denk dat Ekko wel degelijk een succes zou kunnen worden. Oké, er is nog wat werk aan zoals het overzichtelijk houden van ekko’s en het feit dat notificaties niet verdwijnen, ook al heb je ze bekeken. Maar het concept op zich vind ik geweldig.

In de huidige internetcultuur komen we steeds meer en meer in contact met vreemden of mensen die mijlenver van ons af staan. We treden buiten onze vertrouwelijke vriendenkringen om informatie te vinden te delen en te becommentariëren. Ekko zet eigenlijk dus een stap verder dan Twitter, Facebook en andere huidige sociale netwerken. Het werk dus ook anders dan de benadering van Google+. Op Twitter en Facebook draait het om vrienden, familie en kennissen. Bij Ekko draait het om conversaties starten met wildvreemden, wat een goede zaak is. Het kan namelijk je zicht op bepaalde zaken verbreden.

Daarnaast bouwt Ekko ook verder op het succes van de chatrooms en IRC’s van weleer. Je wandelt letterlijk een chatroom (ekko) binnen en begint te converseren met mensen die je nog nooit eerder gezien hebt. Net als toen heeft Ekko best wel een verslavend effect…

De interactie ligt naar mijn gevoel een stuk hoger dan op andere sociale netwerken wat zeker kan leiden tot succes! Ekko is dus zeker geen Twitterkopie, in mijn opzicht zou het zelfs beter kunnen worden dan Twitter.

Op Ekko.com kan je jezelf aanmelden voor de private bèta. Vervolgens wordt je op een wachtlijst geplaatst. Des te sneller je 3 vrienden kan laten aanmelden op Ekko, des te sneller jij deze nieuwe hype kan uittesten! En om eerlijk te zijn, Ekko is worth the wait!

[UPDATE]

Extra Extra! Via deze link krijg je rechtstreeks toegang tot Ekko, thanks to Ekko developer @klaascuvelier (@Klaas op Ekko).

Ekko gebruiken in Chrome of Safari levert je trouwens een mooiere scroll bar op dan degene die je in Firefox of Explorer te zien krijgt. Bovendien geeft Chrome ook de mogelijkheid tot desktop notifications.

De ‘notification bug’ is ondertussen verholpen. In een volgende release zullen de notificaties dus naar behoren werken.

Executive Summary

Wat? Ekko: het zoveelste sociale netwerk? Of brengt Ekko ‘online conversation’ naar een nieuwe niveau?
En? Dat laatste zou wel eens waar kunnen zijn!

1 Comment

  1. Niek

    9 months ago

    Ik krijg een beetje een Google Wave deja vu. Dat moest het ook helemaal worden. Waarom en hoe zou Ekko slagen waar Wave faalde?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *