Een wedstrijd organiseren op Facebook: dit zijn de regels!

qm-facebook-wedstrijd

Een wedstrijd organiseren op Facebook, het lijkt zo eenvoudig. Gewoon je fans oproepen om je foto te delen, een winnaar loten uit de deelnemers en die via Facebook een berichtje sturen dat hij zijn prijs mag komen ophalen. Of is het toch niet zo simpel? De regels voor wedstrijden op Facebook veranderden al meermaals. We geven je een duidelijk overzicht van wat wel en niet mag, en voorzien je van enkele handige tips. Wist je trouwens dat er meerdere fouten gemaakt werden in de hierboven beschreven manier om een Facebook wedstrijd te organiseren?

Wedstrijden op Facebook: wat is toegestaan, en wat niet?

Het is toegestaan om als bedrijf een wedstrijd te organiseren via Facebook, op het nieuwsoverzicht van je pagina. Je mag een deel van de Facebook functies daarvoor gebruiken, maar niet allemaal.

Toegestane functies:

  • Liken
  • Reageren
  • Iets posten op het overzicht van je pagina
  • Een privébericht sturen

Niet-toegestane functies:

  • Share-functie
  • Mensen vragen om zich te taggen in een foto waar ze zelf niet opstaan
  • Mensen vragen om deel te nemen door zaken op hun persoonlijk profiel te posten

Wat zegt de Belgische wetgeving?

Naast de Facebook-richtlijnen, moet je natuurlijk ook rekening houden met de Belgische wetgeving. Die stelt dat het niet toegestaan is om willekeurig een prijs te verloten onder de deelnemers. Om in orde te zijn met de wetgeving, moet je dus een manier zoeken om een duidelijke winnaar te bepalen.

Enkele voorbeelden van toegelaten wedstrijden:

  • De meest originele reactie wint
  • De foto met de meeste likes wint
  • De persoon die de wedstrijd- en schiftingsvraag het meest correct beantwoordde, wint

Een wedstrijd organiseren via een Facebook applicatie: de voordelen

Voor wie de standaard Facebook functies niet genoeg mogelijkheden bieden, is er natuurlijk ook de optie om een wedstrijd te organiseren via een Facebook applicatie. Het ontwikkelen van een Facebook applicatie is niet gratis, wat voor vele marketeers een serieuze drempel betekent. Toch zijn er verschillende voordelen verbonden aan het gebruik van apps om wedstrijden op Facebook te organiseren.

  • Meer likes voor je pagina. Wie een applicatie gebruikt om een wedstrijd te organiseren, kan werken met een Gate Page. Wie nog geen fan is, komt op die pagina terecht. Je moet de pagina eerst liken om te kunnen deelnemen.
  • Gegevens verzamelen. Door een wedstrijdformulier te verbinden aan een wedstrijddeelname, kom je veel te weten over je doelgroep.

    Een wedstrijd organiseren via een Facebook applicatie biedt een groot aantal voordelen.

  • E-mail database uitbreiden. Wanneer mensen een wedstrijdformulier invullen, kan je hun de optie geven om zich in te schrijven op je nieuwsbrief door simpelweg een vakje aan te kruisen.
  • Vragen om te delen. Deelnemers verplichten om je wedstrijd te delen is verboden, maar je kan hen bijvoorbeeld wel de mogelijkheid geven om achteraf hun score te delen met vrienden. Ook kan je deelnemers die je wedstrijd vrijwillig delen belonen met een extra winstkans.
  • Trafiek naar je website. Je kan je wedstrijdvraag zo stellen dat het antwoord op je website te vinden is. Op die manier leren potentiële klanten meteen ook je site kennen en genereer je trafiek.

Supertips voor geslaagde wedstrijden op Facebook

Ken je alle regels en zal je je eraan houden? Super! Dan is het nu tijd om je Facebook wedstrijd te bedenken en te ontwikkelen. Maak zeker gebruik van onderstaande tips voor wedstrijden op Facebook.

Facebook guidelines en de Belgische wet bepalen wat je mag doen op Facebook.

  • Controleer of je wedstrijd beantwoordt aan de regels van Facebook en aan de wetgeving.
  • Stel een duidelijk wedstrijdreglement op. Dat moet enkele verplichte bepalingen bevatten, die je kan vinden in de Facebook Guidelines.
  • Bedenk een origineel en creatief idee, zodat je wedstrijd opvalt.
  • Promoot je wedstrijd. Dat kan via Facebook advertenties en andere sociale media, of via je eigen website.
  • Zorg ervoor dat deelnemen geen te grote inspanning vraagt van je fans.
  • Bepaal de duur van je wedstrijd. Als het te lang duurt, zijn de mensen het al snel beu. Met een te korte wedstrijd bereik je te weinig deelnemers.
  • Kies een prijs die veel mensen graag willen winnen en die bovendien past bij je bedrijf.

Heb jij al ervaringen met wedstrijden op Facebook? Of wil je graag nog iets toevoegen aan dit artikel? Dat kan in een reactie!

Executive Summary

Wie een wedstrijd organiseert op Facebook, moet zich houden aan een aantal belangrijke regels. We zetten ze op een rijtje en voorzien je van praktische tips.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *